torsdag 14 december 2006

Orättvisor

Min äldste son behöver nya glasögon. Jag hade bokat tid till idag. Precis som överenskommet möttes vi på stan efter jobbet och jag följde med honom till optikern. Efter en grundlig undersökning, jag hann läsa både Länstidningen och Damernas Värld, kom sonen ut från undersökningsrummet och vi fick börja titta på bågar. När allt var klart fick vi besked att kalaset skulle kosta 3800 kr. Snällt nog erbjuder Synsam just nu sina kunder att köpa en julcheck som kostar 2500 kr men som efter jul är värd 3000 så det blir 500 billigare i alla fall. Betänk att både jag och sonen är närsynta och behöver nya glasögon då och då. Det kan bli en ganska redig slant som ska hostas upp. Mina glasögon brukar vara dubbelt så dyra. Tro inget annat än att jag är tacksam för att det finns ett hjälpmedel som gör att jag kan klara av vardagen. Trots det kan det inte hjälpas att jag funderar på hur det kan komma sig att de som hör dåligt får bättre hjälp av samhället. Jag är inte ute efter att jag ska kunna köpa mig vilka dyra glasögon som helst eller ens kunna byta så ofta som jag har lust. Ge mig en grundsumma som täcker kostnaden för ordinära glasögon utan krussiduller. Ska jag ha specialglas som extra tunna tex får jag betala själv den extra kostnaden det innebär. Men det här får varken jag eller någon annan synsvag. Det är orättvist tycker jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer fullständigt! Det bidrag som man fick förr var ett hån med de priser som vasr redan då på glasögon... men man var glad för de fattiga hundralapparna man fick OM optikern hade skött sig! Det var de som skulle regga och dela ut blanketten som skulle skickas in...... Rikard fick ingen blankett till sina första glasögon men fick blankett/pengar till andra paret....... fick blanketter till tredje paret men då hade han ju fått reggat ett par glasögon 2 år tidigare så då blev det inga pengar minsann. Och glasögon blev ju inte billigare precis under denna period utan dubbelt så dyra!
Kram

Anonym sa...

Kul att hitta din blogg!

Förjulskramar från Ulla