torsdag 21 december 2006

Ett leende

Ibland behöver vi ett leende mer än andra gånger. Jag fick en text av en Cecilia. Den lyder:
"Le riktigt stort. Som om du var jätteglad. Fortsätt le ett tag innan du läser vidare... Sådärja, nu kan du slappna av.
Le sådär stort igen. Och håll kvar leendet. Precis som du gjorde nyss... och slappna av.
Le igen och håll kvar leendet en liten stund... sådär, slappna av.
Enligt forskarna har dina just nu utförda smilövningar startat en kemisk process i din kropp! Din påhittade glädje har gjort att det just nu utsöndras alldeles äkta lyckoimpulser i dig...
Snart kommer du att känna dig glad på riktigt!"

Jag kan inte hålla tyst när jag ser någon bli orättvist behandlad. Alltid strider jag för den lilla människan. Kanske hamnar jag i dålig dager hos en och annan som tycker jag är obekväm. Men det priset får jag väl stå ut med att betala då. För jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag visste att jag struntat i orättvisor, att jag bara låtit dem pågå utan att göra något. Dagens lilla text vill jag ge till en av mina arbetskompisar. Det var ganska lätt att hålla sig för skratt idag. Då behöver man lite positiv energi, om än så medvetet framkallad.