måndag 11 december 2006

Du är den du vill vara!

Dagens rubrik är en resumé av eftermiddagen/kvällens föreläsning med Kay Pollak. Jag hade hört från flera håll att det skulle vara ett par timmar av tänkvärd underhållning. Å det var det. Mycket av det han sa vet jag redan om. Därmed inte sagt att man inte behöver påminna sig om det ibland, för det är lätt att glömma. Jag intresserar mig för människor och deras sätt att vara. Det är min absoluta övertygelse att man formas av sina tidigare upplevelser och formas alltjämt av det man upplever i nuet. Det finns bakomliggande anledningar till att man reagerar som man gör. Det Kay i kväll har levererat är verktygen för hur vi ska göra för att inte fastna i det negativa, hur vi ska göra för att påverka oss, att tillåta oss, att må bra och njuta i nuet. Ibland känner jag, ganska ofta förresten, att jag skulle kunna jobba med sådana här saker som mental coaching. Det känns oerhört meningsfullt att hjälpa andra människor att må lite bättre bara genom att lyssna. Då och då händer det att mina vänner kommer till mig när de har något bekymmer som de inte riktigt vet hur de ska reda ut. Jag lyssnar, men det är oftast också det enda jag gör. För att sätta ord på det man känner gör att man får distans och kan bearbeta. Därför är jag medvetet tyst och låter min vän prata. På så vis kan man hjälpa en medmänniska att hjälpa sig själv. Ibland har jag trots allt kännt mig maktlös och förtvivlad över att inte kunna göra något för den människa som sökt min hjälp. Då kan det vara bra att kunna lite om mental coaching. Å även om jag inte på långa vägar än är fullärd så vet jag i alla fall mer än jag gjorde förut.

Inga kommentarer: