tisdag 19 december 2006

Aktiva val

Här om dagen kom jag att tänka på att jag är glad över att jag bor i mitt hus. Hade jag följt min impuls i somras hade jag bott på 12:e våningen i en etagelägenhet i Södertälje. Det var en jättefin lägenhet som jag bara älskade genast. Men som det går med de allra flesta rosenröda förälskelser så kommer man till sanns efter ett tag. Det rosa skimret försvann och mitt hus stod i en annan dager. Mäklaren som skulle sälja mitt hus pratade så varmt och gott om det, naturligtvis i syfte att få mig att tro att det gick att göra stora pengar på huset, att jag började se det med nya ögon. Man kan tycka att det var helt onödigt att jag var och tittade på lägenheten över huvud taget. Det tycker inte jag. Jag tvingades att göra ett aktivt val att bo kvar i mitt hus. Det har jag inte ångrat en enda sekund. Jag tror det är viktigt att göra aktiva val i livet. Om man bara flyter med, bara låter allt vara som det är, kan lätt känslan av att man är fast i ett ekorrhjul infinna sig. Om man istället väljer sin tillvaro och bestämmer sig för att antingen är jag nöjd eller så får jag göra något åt det så gör man aktiva val. Då kanske man upptäcker att det man har kanske inte är så dumt i alla fall. Gräset är ju långt ifrån alltid grönare på andra sidan även om det är lätt att tro det.

Inga kommentarer: