fredag 1 december 2006

Nu är det jul igen...

Så står de där igen, ljusstakarna i fönstret. Julstjärnorna hänger där de ska i barnens rum. Dem fick Martin äran att hänga upp, precis som förra året. Resterande julpynt ska upp innan helgen är slut. Jag gillar julen. Det är mysigt med alla ljus i fönstren. Det enda som saknas nu är lite snö. Min arbetskompis Hanna konstaterade idag att det var 20 graders skillnad mot förra 1:a advent. Det gör mig lite fundersam om vi överhuvudtaget kommer att få någon vinter i år. Rosor som blommar om, vinbärsbuskar som står i knopp och så sent som i oktober hade jag jordgubbsblommor. De sistnämnda frös när de få dagarna av kyla vi haft sedan dess satte in för en månad sedan.
Men det varma vädret till trots har jag som vanligt fredag innan första advent hämtat upp båda kartongerna med pynt från källaren. Många väntar med att ta fram tomtar och änglar till själva julhelgen men det gör inte jag. I senaste numret av ICA-tidningen Buffé skriver chefsredaktören Tony Wallin att "istället för att trotsa julhysterin kan man försöka njuta av den". Det är något jag tagit fasta på sedan flera år tillbaka. Till första advent kommer allt julpynt upp och sedan får det vara framme till trettonhelgen.

1 kommentar:

Hanna sa...

Ja, man kan ju göra så om man inte stängt in sitt julpynt med hjälp av en lampa som man inte får ner... :P