söndag 4 mars 2007

På torsdagar får de arbetslösa sovmorgon

Ja, det är alldeles sant! Hur ska jag annars tolka att arbetsförmedlingen inte öppnar förrän kl 10 då? Alla andra dagar öppnar de kl 9. Jag hängde på låset redan kvart i nio men fick ta min tillflykt till ett närbeläget fik och fördriva en timme där. En god latte sitter aldrig fel och jag hade inte hunnit med att dricka kaffe på morgonen. När de öppnade på AF fick jag det besökskort jag behövde och information att för att göra en inskrivning behövde mitt CV för att få med allt. Tur som var kunde jag göra min inskrivning via nätet hemma och återkomma dagen efter för registrering. Det gjorde jag. Dagen efter styrde jag så åter min kosa mot Södertälje och AF. Jag blev väl emottagen och registrerad. Så startade jakten på det enda intyg jag behöver, ett arbetsgivarintyg från AZ. Det ska nog gå fort att få bara jag vet vem jag ska prata med på lönekontoret.

Martin kom hit på eftermiddagen. Då var det full rulle i huset. Ingemar var här och fixade min laptop. Jag bjöd Ingemar att äta mat hos oss som tack för hjälpen. Han och Mikael skulle gå på bio sedan. Lille Martin skulle sova hos Oskar så plötsligt var jag och min fästman ensamma i huset. Inte helt fel efter en veckas frånvaro från varandra. Pojkarna är på intet sätt ivägen men det känns enklare att kramas ohämmat om jag inte behöver ta hänsyn till dem just då.

På lördag åkte jag och Martin in till Stockholm för att träffa Michaela och Simon som gifter sig den 24 mars och som Martin ska fotografera. Efteråt spelade vi på V75 och fick vårt bottenrekord (1 rätt) . Bastubad väntade efter förlusten. Imorse riggade vi Mikaels TV på en stol vid fotändan av sängen och såg på Vasaloppet från sängkanten. Det var jättemysigt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter mysigt med vasaloppet ifrån sängen!

Så AF tillåter de arbetslösa sovmorgon..... så oväntat!

Jaha då har du stiftat bekantskap med det stället då! Hur kändes det? Hur fungerar AF idag? Minns när vi flyttade hit och mina stämpeldagar var slut dvs uppsökande av AF var tvunget..... åkte till S-e men fick höra att jag var tvungen in till stora staden till en speciell AF för ingenjörer eller vad sjutton det var! Helt knäckt när jag väl hittade dit tillsammans med Mats och liten Sara.... tur för mig så bheövde jag aldrig åka dit något mera då det hade gått mer än 5 år sedan jag jobbade inom yrket.... phu!

Mona sa...

Visst är det positivt med sovmorgonen! När jag var arbetslös sist fick jag mest intrycket av att de tyckte jag skulle söka jobb 24 timmar om dygnet. Då kände jag mig nödd och tvungen att tala om att ingen arbetsdag sträcker sig längre än 8 timmar. Nu för tiden kräver de bara att jag ska flytta på mig om jag inte fått jobb inom 100 dagar. Då kunde jag inte låta bli att ställa frågan vilket de tyckte var mest lämpligt för barnen, att bli utan mamma eller pappa.

Anonym sa...

Heja Mona!

Svarade de då? Nej jag antar att de inte gjorde det!
Stelbenta byråkrater?!?

Hanna sa...

Om du verkligen blev väl mottagen på AF så är det ju bara att grattulera!

För övrigt så var det hur skönt som helst att bara sitta på hela ryggen och se på Vasaloppet! Tänk att det är så trevligt att motionera ibland ;)