tisdag 13 mars 2007

Laser när den är som bäst eller TV för blinda eller båda två

Jag har liksom alla andra varit nödd och tvungen att skaffa mig digital TV. Första erbjudandet kom strax före jul från Telia. 129 kr/mån och jag skulle få en massa kanaler att titta på. Jag accepterade men tiden gick och jag hörde inget. Andra erbjudandet kom i början av februari från Telia. Jag berättade att jag redan hade svarat på deras första. Försäljaren sa att den beställningen måste ha kommit bort men hon hade ett bättre erbjudande att komma med. Samma antal kanaler för 0 kr/mån. Så jag accepterade det erbjudandet. Efter ett par veckor kom ett brev med texten: "Du har meddelat oss att du ska flytta och vi har undersökt förutsättningarna för att kunna leverera Telia Digital-tv till din nya adress. Resultatet av undersökningen visar att vi inte kan leverera Telia Digital-tv till meddelad adress".

Det här var intressant. Jag ringde genast till Telia och undrade vart jag skulle flytta och varför ingen talat om det för mig tidigare. Den unga mannen jag pratade med fattade precis som jag ingenting men erbjöd sig att ordna med digital-tv och samtidigt uppgradera mitt bredband. Tack, sa jag och lade på luren. Han ringde upp efter en liten stund och meddelade att jag hade en spärr på mitt bredband. Det var konstigt sa jag som hade kört bredband via Telia i alla år. Jag fick prata med supproten som sa att jag hade fått in virus för något tag sedan och att de då hade spärrat mitt konto. Det var åtgärdat för länge sedan så de kunde ta bort den spärren. Äntligen skulle jag kunna få min digitala anslutning.

Boxen kom på "ingenriktigpost" och helgen som var gjorde jag och Martin vårt bästa för att koppla in den, i alla fall Martin. Extradosan som levererar den markbundna digitala sändningen gick hur bra som helst att koppla in. Den riktiga var det värre med. Jag ringde supporten och fick till svar att Telia gjort en felkoppling. Det gjordes en felanmälan och jag skulle få ett sms när felet skulle vara åtgärdat. Efter två minuter fick jag ett sms med info om att felet tyvärr inte skulle kunna vara åtgärdat förrän tidigast 20/3. Nåväl, jag hade ju extraboxen så jag var ju inte helt utan.

Igår, måndag, när hela det analoga nätet släcktes ner försvann mina kanaler från mina inställningar i TV:n. Ny kanalsökning efter konstens alla regler. Jag och tekniska tv-apparater hör helt enkelt inte ihop. Mot alla odds lyckades jag och allt var frid och fröjd till i morse. När jag slog på Tv:n hade jag ljud men ingen bild, Tv för blinda alltså. Efter en stund kom bilden med sedan försvann den igen. Så har det varit hela dagen. Jag provade när jag kom hem från dagens övningar och det var likadant. Då upptäckte jag att det måste vara glapp i antennkontakten. Nu har vi ljud OCH bild.

Dagens positiva var att mamma ringde och berättade att hon laserbehandlat ögonen och såg klart och tydligt igen efter att ha vandrat i tilltagande grådis i ungefär ett år. Jag är så glad för hennes skull.

Mitt positiva är att jag varit på anställningsintervju hos Proffice. Jag hade en positiv känsla när jag gick därifrån. Däremot är jag förbannad för att den stora läkemedelsjätten AstraZeneca klarar av att skicka ut folk i arbetslöshet men kan likfullt inte ordna ett arbetsgivarintyg per automatik. Om det nu är jag som ska begära ett sånt intyg är det då min skyldighet att veta vem det är som utfärdar det? Det står att min arbetsgivare ska skriva under det och då vände jag mig givetvis till min chef. Hon hade dessvärre ingen aning och skickade ärendet vidare till fel person som missuppfattade vad det var för intyg jag skulle ha. Först efter påpekanden från mig skickade han ärendet vidare till rätt person, samma person som jag hade bett min chef att vända sig till om det behövdes. Idag har jag pratat med denna person som skulle FÖRSÖKA få det gjort den här veckan. Varför är jag inte miljonär så jag slipper sådant här trassel?

4 kommentarer:

Anna Stilla sa...

Hej! Sedan jag har flyttat hit så sätter jag inte på tvn. Fattar nada hur man ska göra med boxen och när tvn är väl på så hackar sig bilden och ordning på kanaler ändras från vecka till vecka (får jag en känsla av). Snälla barn sätter på tvn åt sin digitalt handikappad. Det var bättre förr när det fanns två kanaler, en knapp och noll fjärrkontrol.

Anna Stilla sa...

"åt sin didgitalt handikappad mamma" skulle det stå. Jag är så digitalt upprörd att jag hoppar över ord. Fy.

Anna Stilla sa...

inte didgitalt utan digitalt. Jag slutar skriva, genast.

Hanna sa...

Hackande bilder på tv:n verkar vara något vi måste stå ut med i vår underbara digitala värld... :-/

Försöka?! FÖRSÖKA?! Vilken lata människa ska jag banka vett i?