torsdag 22 mars 2007

Företagsekonomi i ett nötskal?

För en tid sedan handlade jag på ICA Maxi i Södertälje. Jag inhandlade någonting för 20 kr, tror det var päroncidern till förlovningen. I förra veckan damp det ner kuponger från samma ICA som tack för att jag varit där och handlat. Det var fyra gåvor, 1 kg fullkornsspagetti, 1/2 liter vaniljglass, ett fyrpack batterier och ett tvåpack glödlampor. Men alltså, jag handlade bara för 20 kr.

När jag börjar arbeta för Proffice på AZ om någon vecka kommer företaget att få betala flera tusen mer i månaden för att ha mig där jämfört med om de hade fastanställt mig. Inte nog med att jag får 2000 kr mer i lön från Proffice, Proffice ska ju ha sin betalning för mig från AZ och det lär väl vara några tusen till.

Slutsats: Jag förstår mig inte på företagsekonomi!

1 kommentar:

Hanna sa...

Det gör jag, för när du ska hämta ut dina gåvor från Ica Maxi så räknar de med att du köper annat också.
Och när det gäller konsulter så spelar det ingen roll om du är dyrare för företagen medan du jobbar för de kan säga upp dig över en natt och vips så är kostnaden borta. Dessutom helt utan avgångsvederlag.