fredag 11 maj 2007

A-kassan, vad god dröj! del 4 eller Kan någon förklara?

"Enligt 26 § ALF lämnas dagpenning med 80 % av normalinkomsten under de 200 första ersättningsdagarna. Under dag 201-300 är ersättningsnivån 70 %. Från dag 301 är ersättningsnivån 65 %. Om man har barn under 18 år den 300:e ersättningsdagen sker sänkningen till 65 % först från dag 451. Antalet ersättningsdagar i en ersättningsperiod är dock längst 300 dagar."

Ovanstående är ett utdrag ur det brev jag fick från A-kassan idag. Den a-kassa som fortfarande inte betalat ut min ersättning för mina arbetslösa dagar i mars. Nu verkar det ha ordnat sig. Jag kommer att få mina pengar, minus fem karensdagar. Men jag förstår inte texten. Om en ersättningsperiod inte är längre än högst 300 dagar. Hur kommer jag då upp i dag 451 utan att gå in i en ny period?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förklaringen är enkel, det är byråkratspråk vars innebörd egentligen är "Vi är som kastrerade katter, vi VILL ge dig den här ersättningen men vi KAN INTE och det är ju faktiskt viljan som räknas.

Martin

Mona sa...

Jaha...ja då förstår jag ju precis...inte...i alla fall... :-)

Hanna sa...

Eh, någon hade en etta i matte?