tisdag 15 maj 2007

Hurra för landstinget!

Jag måste säga det igen! Hurra!!! De fattade till slut att de bet sig själva i svansen när de avskafade avgiftsfriheten för gynekologiska cellprovtagningar. Jag har alltid gått när jag fått mina kallelser, tycker det är viktigt med förebyggande hälsovård i allmänhet. När det gäller sådana lömska saker som tumörsjukdomar i underlivet så tycker jag absolut att man ska göra vad man kan för att upptäcka dem i tid. Jag har jobbat inom sjukvården och sett folk söka alldeles försent och därför inte klarat livet. Jag vill leva, länge till. Jag vill se barnbarn växa och bli stora men framför allt vill jag hinna uppleva så himla mycket mer. Jag gör alltså vad jag kan och går på de där cellprovtagningarna fast de finns trevligare situationer man kan befinna sig i. Men jag blev så glad och överraskad idag. Förra gången hade man alltså infört en avgift, jag kommer inte ihåg hur mycket, och jag höll på gå i taket. Så arg blev jag. Genast tänkte jag på vad detta i förlängningen skulle betyda. Om folk struntar i att gå till tandläkaren för att de inte anser sig ha råd förrän det blir akut tandvärk så kunde jag snabbt räkna ut att det skulle bli samma sak här. Men hål i tänderna dör man inte av. I värsta fall blir man av med tanden men den går att ersätta. Tandläkaren tjänar pengar. Men livmoderhalscancer är lömsk och symptomfri. Väntar man med att söka hjälp till man får besvär är det oftast försent. Å då dör man. Det som gjorde mig så glad idag var att jag fick reda på att man tagit bort avgiften för cellprovet. Det var med lätta steg jag gick uppför trappan till MVC där provet skulle tas. Å av bara farten så lät jag en sjuksköterskeelev vara med. För hur ska de kunna lära sig om de aldrig får vara med och se hur riktiga människor ser ut? För övrigt så rör det mig inte så mycket det där med att elever är med. Efter fyra graviditeter och lika många barnafödslar så känns det helt enkelt inte som att man har så mycket kvar att dölja :-)

Inga kommentarer: