tisdag 15 juli 2008

Om man tar...

...två delar apelsinjuice och blandar med en del citronläsk, häller upp det i ett glas och toppar med ett par skopor glass/sorbet så får man en underbart god och läskande sommardrink. Det gjorde jag idag när det var så varmt och fint. Sedan satt jag barfota på trappan och njöt ända till jag hörde Simons karaktäristiska "du-har-inget-här-att-göra-FÖRSVINN!!!"-jamning. En annan katt hade tagit sig friheten att gå in på tomten och det gillar ALDRIG Simon. Han är 15 år gammal och börjar bli stel i sina leder. Han sover också mer och mer, orkar minre och mindre. Kort sagt har han blivit gammal. Idag när vi fick kattfrämmande syntes inte ett spår av den vanliga trötta Simon. Plötsligt var han en TIGER som försvarade sitt revir, beredd att offra sitt liv. Jag har aldrig sett honom så rasande. Han kastade sig på den stackars inkräktaren som givetvis gav igen. Vita tussar (Simons) yrde omkring dem. Å Herre Gud, det går aldrig väl, tänkte jag och försökte skrämma iväg den andra katten. Till slut kom den andra katten undan och for iväg. Simon rusade efter, över vägen, nerför slänten och över den större vägen där bilarna kör fort. Han som annars är så himla försiktig hade tappat allt trafikvett. Det slutade bra utan blödande skråmor, på Simon i alla fall.

Idag var jag tvungen att bryta min isolering. Det var trevligt att gå omkring i Södertälje en stund. Jag handlade linsvätska och sedan letade jag en tygaffär. Den jag hade siktat in mig på redan från början hade klappat ihop. Det var bara att leta vidare. JAg drog mig till minnes att det i alla fall funnits en i Lunahuset så jag gick dit. Jag skulle ha en bit fleece. Det hittade jag. En stuv på ca två kvadratmeter fick jag för 49 kr. Min tanke är att sy en mjuk baksida till min halsduk. När jag provade den i morse upptäckte jag att den var ganska stickig. Den kommer inte gå att använda direkt mot huden. Då tänkte jag att om jag har ena sidan mjuk så går det nog bättre. Vi får se hur det går.

Inga kommentarer: