lördag 19 juli 2008

Det är helt klart inte nyttigt...

...att få för mycket energi i kroppen på en gång. Jag hade svårt att sova natten som var. Hjärnan gick helt enkelt inte att stänga av. Då och då har jag sådana nätter då jag inte kan sova. Tankarna virvlar, jag är trött och jäspar men det går inte att hitta perongen som sömntåget står på. Jag somnade väl till på efternatten och konstigt nog var jag inte jättetrött när jag steg upp klockan 8.

Jag och de tre äldsta barnen har besökt Skansen idag. Lillastorasyster Hanna ville hitta på något när storastorasyster Erika var hemma på besök från Skövde. Det bestämdes att vi skulle gå på Skansen. Igårkväll kom storalillebror Mikael hem från pappa över helgen. Han ville gå och klippa sig och fixa kort till hans blivande ID-handling. Så hade inte vi andra bestämt. Han fick hänga med eller vara hemma. Han valde det första. Det har varit mycket trevligt att vandra med barnen på Skansen. Det var länge sedan vi var där tillsammans. Å jag säger det igen det jag har sagt förut. Det man tvingar barnen till när de är små återkommer de till frivilligt när de är vuxna. Skansen rymmer så mycket mer än bara djur. Det finns så många fina gamla byggnader med kunniga guider i som man kan lära sig så mycket av. När barnen var små var det självklart djuren som var viktigast. Jag minns att jag tänkte att jag skulle gå själv på Skansen någon dag så jag fick gå i alla byggnader och hus och höra vad som hade att sägas om dem och dess historia för jag fick aldrig eller bara som hastigast gå in någonstans. Nu var det mina barn som efterfrågade den kunskapen. Jag tror de håller på att bli stora. Vi har vandrat in och ut i olika hus. Vi har lyssnat till vad guiderna har berättat. I ett av husen fick vi en privat visning av övervåningen "bara för att ungdomarna är så intresserade" Då blir man stolt och glad som mamma.

Idag var det måttligt med folk i farten trots att det är lördag och mitt i sommaren. Vi har inte behövt trängas. Den enda gången som vi behövde stå i kö var när vi skulle handla glass. Vi avslutade vistelsen med ett stopp i Skansenbutiken vid utgången och där visade det sig att min gamla klasskompis Ellinor jobbade. Hon hoppade av och utbildade sig inom byggnadsvård. Tänk att när man tror att man upplevt allt man ska på en dag så finns det överraskningar kvar.

Dagens bild får bli de "djur" jag faktiskt inte sett på Skansen förut. Jag tyckte de var lite roliga.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Mysigt med Skansen!
För min del har jag mest bara sovit hela dagen. Bokstavligen talat hela dagen! Det kändes som det var välbehövligt för nu är jag full av enerig och ändå tror jag att det inte blir några problem att sova i natt.

Mona sa...

Ja, visst är det mysigt med Skansen. Kanske kan vi dra ihop ett gäng som har en liten pic-knit där?
Kram/ Mona