måndag 7 juli 2008

Igår fick vi finfrämmande...

...från Skellefteå. Min systerdotter Åsa och Tomas är här. Tomas är han som har fjällstugan som mina pojkar har besökt ett par gånger. Det var trevligt att få ett ansikte på en männsika jag har hört talas om en del. Stockholm visar sig tyvärr inte från sin bästa sida för det blev regnkläder på för gästerna som skulle ut och och göra stan. Det är så himla mycket trevligare att gå på stan när solen skiner. För min del var vädret perfekt. Jag skulle fixa min symaskin. Innan vi åkte in till butiken tog jag fram den för att inspektera vad som fattades för att kunna fästa nålen, sist jag tittade tyckte jag att hela hållaren var borta. Nu såg jag att det bara var en skruv. På vinst och förlust tog jag fram syskrinet och började leta. Å där låg den. Jag har haft en obrukbar symaskin i över ett år bara för att jag inte vetat var den lila skruven varit. Då hade jag en hel maskin igen. Nästa problem var att hitta en nål. Det var värre. Jag hittade en dubbel. Den dög till att kontrollera att det gick att skruva fast en nål. Så där höll jag på och rätt vad det var så hade jag städat hela syskrinet. Det blev så fint att jag var tvungen att ta en bild.

När jag ändå var i städtagen städade jag ur det ena vita skåpet (skräpskåp som är vitt till färgen), både över och under. Jag hittade en massa roliga saker och slängde andra som jag insåg att jag inte skulle ha någon nytta av mer. När jag var klar hade jag fyra påsar tidningar/kataloger och en med förpackningar. Å för en gångs skull fick jag iväg allt till återvinningen på en gång. Jag känner mig så jätteduktig. Regniga dagar är bra att ha. Om det regnar imorgon med ska jag ta resten av vita skåpet.

Nu ska jag fortsätta sticka på halsduken som jag började på igår. Det ska bli en halsduk i björklöv. Jag hittade mönstret i den bok om gotländsk sticksöm som jag köpte på Gotland. Det är så länge sedan jag stickade spetsstickning så jag får hålla tungan rätt i mun hela tiden.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Men hallå, var är bilden då?!

Mona sa...

Den är kvar i kameran. Rummet där min dator står är upptaget just nu så det får vänta en stund. Sedan kanske... :-)

Ingalill sa...

Sedan kanske när då? Fast nu är du väl inte hemma antar jag....... du får inte skriva om saker som du inte kan visa upp ju! Man blir ju så nyfiken på hur det ser ut!