tisdag 30 januari 2007

SL i tiden

Från och med igår har SL höjt kontantprisbiljetterna på bussar och tåg från 20 kr till 40 kr. Det har man gjort för att buss- och tågpersonal ska slippa hantera så mycket pengar och känna att de är ett lätt byte för en eventuell rånare. Syftet är förstås att folk ska köpa upp sig på månadskort därför att det lönar sig för de som åker måttligt ofta till ofta. Under den senaste tiden har man dessutom gått ut med att man VILL att folk ska åka kommunalt. Men vad händer då när man chockhöjer priset på detta vis? För den som pendlar varenda dag blir det ingen skillnad. Man köper sitt månadskort och åker som vanligt. Däremot, är man bara ute någon gång och åker så skulle då i alla fall jag överväga att ta bilen, om jag hade någon, även den enstaka gång jag skulle kunna tagit tåget istället. Om en familj med två vuxna och två barn boende i Järna ska gå på bio i Södertälje en helgdag kommer det alltså att kosta 200 kr i tåg/bussresa. Jämför det med vad det kostar att ta bilen in, 15 km, och betala parkeringsavgift. Summan av kardemumman blir att vi får fler bilar på vägarna och även om bara hälften av de som tidigare åkt på kontantbiljetter stannar kvar i den lokala trafiken så kvarstår samma summa för chaufförerna att handskas med ändå. Om det blir fler än hälften så får chaufförerna och konduktörerna mer pengar att hantera. Ur led är tiden.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Ja, jag har hela tiden sagt att jag inte har bil för att det kostar för mycket. Snart får jag nog lov att ompröva det beslutet för en resa hem till familjen blir snart billigare i egen bil...

Anonym sa...

Och det jävliga i kråksången är att när man vill köpa dessa förköpskuponger så är de slut.... och biljettluckan är stängd! Massor av folk som står där och vill göra sina förköp.... växeln är nerringd eftersom folk med rätt ringer och klagar! Undrar hur det vore om de då kunde se till att klara en anstormning av ordentliga resenärer innan priset höjs!?!

Mona sa...

Till både Hanna och Ingalill: Ja, det är så bedrövligt! Vad är det för människor som sitter och bestämmer egentligen. Längre än sin egen näsa räcker verkar de inte kunna tänka. Men det är väl klart, de har väl bilar allesammans och behöver inte drabbas av deras egna beslut. Snart ska nog även jag skaffa bil.