söndag 21 januari 2007

I orkanens öga (eller Tysklandsresan i sammanfattning)

Söndagmorgon gav vi oss iväg mot Göteborg. Lite väl spännande var det. Väderlekstjänsten hade varnat för orkan över södra Sverige och vädjade till folk att stanna innomhus. Nog blåste det alltid. Ju närmare vi kom dessto mer blåste det. Söder om Laxå hade ett stort träd fallit över E20 så vi blev stående ett tag. Vi höll oss till de stora vägarna och fram kom vi. Båten låg i hamn. Vi åt på kinakrog intill hamnen och sedan åkte vi ombord på båten. Blåsten hade lugnat sig lite men de varnade ändå för att det kunde gunga lite eftersom havet inte lugnat sig än. Vi var ganska trötta efter bilresan. Efter lite fika i baren och lite spel på banditerna drog vi oss tillbaka till hytten och somande gott vaggade av vågorna.

Måndag: Vi anlände Kiel och körde de ca 30 återstående milen till Braunschweig. Vi möttes av Martins pappa och hans sambo som välkomnade oss med soppa. Gott! Vi gick en promenad till affären för att handla mjölk. God middag! Efter middagen hade vi julklappsutdelning. Jag hoppas verkligen Maria blev glad över sjalen hon fick som jag stickat. Kvällen gick åt till att mest slöa i soffan och umgås med värdfolket som gjorde sitt bästa för att proppa i oss än det ena än det andra av allsköns godsaker.

Tisdag: Ett dignande frukostbord väntade när vi vaknade. Där fanns allt man kunde önska sig. Jag åt mig proppmätt. Sedan blev vi skjutsade in till Braunschweig där vi spenderade några timmar för oss själva. Det var trevligt att få rå sig själv en stund. Martins pappa och Maria tar verkligen väl hand om oss men ibland är det trevligt att bara få vara själva en stund. God middag idag igen, kåldomar. Men det är lite märkligt att inte få lägga upp på talriken själv. Jag äter som regel inte så mycket som Maria lägger upp åt mig. Dessutom förutsätts att vi ska fortsätta att orka proppa i oss framför TV:n på kvällen. Det känns som att jag är oartig om jag tackar nej. Å det vill jag ju inte.

Onsdag: Martins pappas 85-årsdag. Vi åkte iväg med Maria för att köpa en kontakt till en antenn och då passade Maria på att köpa en radio med CD-spelare till Martins pappa som födelsedagspresent. Därefter gav sig Maria och jag ut på egen hand för att köpa polsk korv. Grannarna kom oväntat över med en mycket vacker och god tårta. Mannen i familjen är konditor så han kan verkligen det här med bakverk. På kvällen klädde jag och Martin oss fina och firade "farfar" med buller och bång. Efter att återigen ha ätit alldeles för mycket till middag kunde jag helt enkelt inte förmå mig att fortsätta proppa i mig godsaker. Martins pappa satt uppe med oss en god stund på kvällen och pratade. Trevligt!

Torsdag: Vilse i Braunschweig! Efter ett lika dignande frukostbord som de andra morgnarna åkte vi in till Braunschweig. Den här gången följde Martins pappa och Maria med. De hade egna ärenden men först gick vi tillsammans på stadsmuseet. Därefter skiljdes vi åt men bestämde mötesplats tre timmar senare. Martin och jag gick omkring lite på måfå. Vi hittade en massa nya butiker och ställen vi inte hade sett på tisdagen. Men plötsligt visste vi inte i vilken ände av centrum vi befann oss. Vi försökte hitta till stället vi hade fikat på förra gången men det var stört omöjligt att hitta. Det regnade och blåste mer och mer och var riktigt otrevligt. I takt med att hungern tilltog ökade min irritation. Till slut hittade vi rätt och kunde sjunka ner på stolarna på fiket med var sin kopp kaffe med berlinerbulle till. När vi kom hem fick vi höra på TV att en ny orkan var på väg. Den här skulle passera över Tyskland. Det var med spänning vi följde rapporterna. Det blåste rejält när vi la oss och jag undrade stilla om vi skulle kunna åka hem dagen därpå.

Fredag: Maria ringde Stena Line och fick uppgift om att båten skulle avgå som vanligt. Vinden hade mojnat. Vi packade bilen. Maria hade gjort matsäck åt oss. Det kändes bra att ha med det ifall vi skulle bli stående på vägen. Vi sa hejdå till Martins pappa och Maria och styrde mot Kiel. Där shoppade vi lite böcker och åt lite mat. Ombord på färjan fick vi reda på att det inte delades ut varesig åksjukepiller eller plåster mot sjösjuka. Däremot kunde de erbjuda ett akupressurarmband som skulle hjälpa. Det skulle kosta 89 kr. Vi betackade oss och tänkte att vi nog skulle kunna stå ut i alla fall. Lite spel på automaterna igen. Jag vann både 40 och 50 kr som jag sedan hastigt spelade bort igen. Jag köpte lite förnödenheter som godis och öl. Godiset ska jag ge till mina arbetskamrater och ölen har min granne fått som tack för hjälpen med katten Simon när vi varit borta. Resan gick bra. Det gungade knappt någonting. När vi åkte under Stora Bältbron var vi fortfarande vakna. Jag sov inte mycket alls den natten överhuvudtaget.

Lördag: Anlände Göteborg klockan 09:00. Snön hade börjat falla. Vi styrde kosan genast hemmåt. I Gränna stannade vi som hastigast för att fylla i en travkupong. Väl hemma började det snöa rejält. Det visade sig att vi kört med ett hiskeligt snöoväder ungefär en timme bakom oss. Vi vann ingenting på travet den här gången heller. Efter det badade vi bastu. Sedan tittade vi på en halvdålig svensk film. Vi var båda trötta efter resan. Det var skönt att få sova i sin egen säng efter några dagar i bäddsoffa.

Söndag: Idag har det inte hänt så mycket. Jag känner mig fortfarande lite gungig i huvudet och lite rörig i magen efter resan. Så där som man blir när i alla fall jag blir alldeles FÖR trött. Martin har åkt hem till sig. Jag har packat upp min väska och varit över med öl och korv till min granne. Jag har plockat bort julsakerna, en vecka för sent. Martin och jag har tillbringat nio dagar tillsammans. Det hör till ovanligheterna pga de 23 milen det är mellan våra bostäder. Nu ska jag gå och lägga mig. Det blir väldigt tomt i sängen. Ända sedan förra fredagen har jag legat tätt, tätt intill Martin. Det är lätt att vänja sig.

Inga kommentarer: