fredag 5 januari 2007

Undrar hur de tänker...?

I mars blir jag arbetslös om jag inte lyckats hitta ett jobb innan dess. Då ska jag, enligt vår regering, söka jobb som aldrig förr, även sådant som inte ligger inom mitt område. Det kan jag visst tänka mig att göra men ingen kan få mig att tro att jag bara för att jag har en högskoleutbildning är ens intressant för många arbetsgivare. Jag är helt enkelt överkvalificerad för många arbeten. Säg den arbetsgivare som anställer mig när jag med största sannolikhet kommer att försvinna så fort jag lyckas få tag på ett jobb inom mitt område. Som arbetsgivare skulle då jag helst vilja anställa folk som hade för avsikt att stanna kvar. Nåväl, jag kommer då göra allt som står i min makt för att inte behöva ha med a-kassan att göra. Det blir bara krångligt. Det är sannerligen en spännande framtid jag går till mötes. Lite väl spännande för min smak, ärligt talat.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Jo de tänker... inte alls!
Inte på att skaffa en lösning till problemet iaf. Bara på att göra det så jävligt som möjligt för dem som de föraktar allra mest, dvs de som inte är födda med silversked i munnen.
Men beslutet kommer ju inte göra dig något för du kommer ju ha ett jobb, någonstans, i mars! Det är jag helt övertygad om :)

Mona sa...

Jag önskar jag kunde vara lika övertygad som du. Men det ska väl ordna sig på något även om jag tvingas ta ett jobb som ger mig ca 5000 kr mindre i lön. Vi får hoppas jag kan komplettera upp det med höjt bostadsbidrag om de som bestämmer inte hinner frysa den typen av tillgång innan dess.