måndag 30 juni 2008

Efter en god och lång natts sömn...

...är dygnet rättvänt igen. Å nu när jag gett er en redogörelse över vad vi gjort på Gotland så finns det plats för mina reflektioner därifrån. Gotland är väldigt nära naturen. Back to the roots liksom. Det gamla är bevarat och hantverkskonster från förr värnar man om. En av artisterna på visfestivalen i Almedalen sa att hon åkte till Gotland när hon behövde andas. Jag förstår vad hon menar. Gotland är liksom fritt från hets. I ärlighetens namn ska jag nog ha i betänkande att vi har kuskat runt i 60-70 km i timmen. I det tempot, utan krav på att hinna med mer än man hinner, blir väl ingen människa stressad över huvudtaget. Jag undrar hur det är att bo där? Ofta när jag är ute och reser kan jag känna att jag skulle vilja testa att bo på resmålet. Så kände jag den här gången också. Jag skulle vilja provbo på Gotland i 3-4 månader bara för att se hur det är.

En annan sak Gotland har gett mig inspiration till är en tanke som började utforma sig redan vid midsommartid. Jag skulle vilja ha en hantverks/handarbetshelg. Jag har inte fnulat färdigt ännu på hur den helgen skulle utforma sig eller hur den ska administreras, bara att de som är intresserade träffas en helg och syr/stickar/virkar/klipper/klistrar/you name it och lagar god mat ihop. Man skulle kunna ha ett tema men inte alls nödvändigt. Jag tror det var Annettes stora, fina syateljé som väckte tanken, en tanke som har växt på min resa runt omkring Gotland. Tanken är inte alls omöjlig att omvandla till verklighet. Kanske är det en ersättning för mina adventsplaner jag hade en gång i tiden. När barnen var små bjöd jag in släkten för att fira första advent med skinkmacka och risgrynsgröt, glögg och pepparkakor. Tanken var att så småningom utveckla advenstträffen till ett gemensamt tema som ljusstöpning, julkortstillverkning eller annat pyssel som hör julen till. Åt gjorde folk gärna men när det kom till pysslet var det bara jag som var intresserad så det rann ut i sanden. Nu har jag fått en ny idé. Jag ska fnula lite till på den. Eftersom jag tänker mig att det ska vara en aktivitet som ska pågå från en lördag till en söndag så kan ju även långväga handarbetare komma. Så vad säger ni, kan det vara en idé att bygga vidare på?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det skulle jag tycka var roligt om jag skulle få komma =)
Det är dessutom mycket trevligt att sitta ihop och tålamodet håller längre eftersom man har sällskap av andra. /Erika

Mona sa...

Erika: Det är klart att du är välkommen! Om det nu blir av förstås.
Kram / Mamma