lördag 21 juni 2008

Å så en sak till...

...som jag glömde att skriva om. Jag deltar i en enkät just nu som handlar om kaffe. Därför har jag fått ett halvt kg kaffe hemskickat samt ett därtill hörande frågeformulär. Kaffet anlände i torsdags men idag har jag smakat det. Jag läste också igenom frågorna och då blev jag lite förbryllad. Jag tycker frågorna kunde ha reducerats till en tredjedel i antal för det som frågas efter är samma sak i tre olika frågor. Jag kanske har fel men i så fall, kan någon kunnig människa i statistik, tex Ulla, redogöra skillnaden mellan 1. hur mycket arom jag tycker det färdiga kaffet i koppen har, 2. vad jag tycker om aromen på det färdiga kaffet, 3. vilken min uppfattning av aromen på kaffet är? eller 1. uppfattningen om hur fyllig smaken är? 2. vad jag tycker om fylligheten i smaken 3. vilken min uppfattning om fylligheten i smaken är? Så där fortsätter det med både styrkan, bitterheten och eftersmaken för att sedan avslutas med 20 st sammanfattande frågor. Det hade räckt med dem. Folk är nog inte så himla noga, tror jag, att man upptäcker den minimala skillnad det faktiskt är på frågorna. När det finns risk för feltolkningar i de enskilda bedömningarna är frågorna meningslösa, enligt min uppfattning :-)

3 kommentarer:

Anna Stilla sa...

Hej Mona!

Du har vunnit Dino!
Grattis!

Med tanke på att du är på väg till Gotland och att din brevlåda misshandlats med jämna mellanrum så skickar jag Dino när du kommer hem.

Maila mig gärna när ok?

Hälsa Gotland från mig. I Visby finns det ett café som ser ut som loppis. De har en underbar morotskaka och där köpte jag en skiva med Edith Piaf. Där blev jag också inspirerad till en del :)
Du kanske hittar "mitt" café.

Trevlig semester
Kram
Anna

Mona sa...

Är det sant!?!??? Har jag vunnit Dino??? Jag är så till mig att jag knappt kan stava. Å så glad jag blir!!! Tack!!! Å jag måste genast ropa den glada nyheten till Kadaffi och vovven. De kommer bli så glada. Å jag tror det är klokt att vänta med leveransen. Vi kommer att ha vägarna förbi den 1 juli. Är du hemma då så kan jag komma och hämta honom. Kadaffi tycker nämligen inte om att åka paket och han är redan bekymrad över att Dino skulle behöva åka paket till oss.
Kram / Mona

Anna Stilla sa...

Du får jättegärna hämta Dino personligen.

Kram
Anna