fredag 6 juni 2008

Nationaldagen har börjat med...

...sovmorgon till halv tio. Jag är i Smedjebacken hos Martin och bara njuter av livet, sommaren, värmen och lugnet. Igår var vi på personalfest med Martins arbetskamrater på Vanbo Herrgård och åt amerikansk grillbuffé. Det var trevligt och jättegott! Jag tog ledigt hela torsdagen och kunde alltså åka hit redan i onsdagskväll. Skönt med lugn och ro, att slippa stressa med att först jobba halva dagen och sedan ta tåget upp hit för att sedan i princip genast bege sig iväg till festen. Då var det bättre att åka redan på onsdagen, ha sovmorgon och sedan ta en promenad in till Smedjebacken för att möta upp Martin när han slutade jobbet. Det var nästan i varmaste laget att promenera men det var skönt att röra på sig i lite lagom takt. Vi hade bestämt att träffas i hamnen och äta en glass. Jag beställde en Julleskål vilket visade sig vara en lokal variant av Banana split. Gott var det och mätt blev jag. Jag blev nästan lite orolig att jag inte skulle orka med buffén senare på eftermiddagen/kvällen. Det visade sig inte vara något problem.

Idag vet jag inte riktigt vad som kommer att hända. Vi har inte bestämt något än. Nu för tiden när det är röd dag på nationaldagen kan man ju faktiskt kosta på sig att fira och försöka känna sig lite stolt över sitt land. Jag har väl inte riktigt hunnit vänja mig vid att det faktiskt är en helgdag. En annan helg som så totalt fick stryka på foten till förmån för denna, om det vill sig illa, enda lediga dag är pingsthelgen. Den bara försvann som vilken annan helg som helst. Jag reagerade inte ens förrän helgen var slut att det faktiskt var en högtidshelg. En av våra största bröllopshelger bara försvann, raderades ur medvetandet. Vi hade gott kunnat ha kvar den lediga måndagen. Det förvånade mig mycket att inte kyrkan protesterade mer.

I år infaller ju nationaldagen på en fredag så det blir ju långhelg i alla fall. Nästa år blir det väl på en lördag. Då kan jag tänka mig att det bara är vi som jobbar "på timme"på bemanningsföretag som är glada. Då går ingen lön förlorad vilket det gör när röda dagar infaller mitt i veckan.

Inga kommentarer: