onsdag 18 juni 2008

Under över...

...alla under! Det går en buss från Södertälje syd kl 06:25 som tar mig hela vägen fram till Gärtuna. Det innebär att jag på 31 minuter kan ta mig från Järna station till jobbet. På vintern avgår samma buss samma tid som tåget från Järna så det kan jag omöjligt hinna med.

Tekniken ville inte riktigt fungera på jobbet idag. Inget telefonnät hade vi. I displayen på våra bärbara telefoner stod det från början att vi hade "gått för dagen" allesammans. En del missförstånd uppstod som när jag gick iväg på fikamöte med min konsultchef. Min gruppchef hade tydligen sökt mig under tiden. Han fick väl ringa mig på sin privata mobiltelefon kan jag tro. Telefonrösten meddelande att jag hade "gått för dagen" och då kan jag tänka mig att han blev lite fundersam. Klockan var nio på morgonen ska väl tilläggas. Det är förvisso ganska skönt att vara oanträffbar men kanske inte hela dagen på arbetet.

På eftermiddagen när det började bli dags att gå hem och det inte fanns mer att ta sig för blev det mörkt och tyst. Vi hade strömavbrott. Precis ALLA påbörjade analyser förstördes. En hel dags arbete gick förlorat. Dessutom hade jag ett litet meningsutbyte med en av de biträdande gruppcheferna som ville att jag skulle sätta mig på provmottagningen. Jag sitter gärna där men under förutsättning att jag har fått en introduktion. En sådan intro har ingen fått efter att vi flyttade sammans med de andra grupperna. Med alltmer slimmade grupper och alltmer slimmad instrumentuppsättning blir vi mer och mer sårbara. Det fungerar så länge ingen blir sjuk, har semester eller är hemma för vård av barn. Sätt det i kombination med att vi behöver precis alla instrument vi har tillgängliga, hela tiden. Går något sönder så har vi kaos på en gång. Är det det här som kallas LEAN?

Jag har avslutat dagen med att städa och lyssna på underbara Helen Sjöholm och Tommy Körberg i samarbete med BAO. Nu ska jag snart sova.

Inga kommentarer: