söndag 6 januari 2008

Tänk om jag skulle ta och städa...

Rubriken är ett önsketänkande om att ha ordning och reda i det här huset. Det är varken jättestökigt ett jätteskitigt men här finns alltför mycket grejer som inte används. Enligt Feng Shui stjäl prylar man inte behöver energi. Jag är inte någon hängiven Feng Shui-entusiast så jag skulle onekligen behöva en släng av det tänket just nu. Det finns så mycket i mina skåp och lådor som bara ligger där till ingen nytta. Känslan av tillfredställelse jag fått efter att ha städat ur någon gammal garderob eller skåp är verkligen härlig. Jag aktar mig för att lova någon stor förbättring men det är min vilja att under det år som är rensa bort det jag inte behöver. Succesivt ska det bli fritt för energin att flöda genom huset.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Jag gjorde ett ryck idag, i det som ska föreställa min lägenhet. Man kan säga att standarden har förfallit under hösten. När jag hällde ut vattnet jag använt för att skura badkaret försökte jag låta bli att tänka på att jag badat där i... ;)

Anonym sa...

Tjoohooo! Jag tror att jag lyckades! Det visar sig förstås om min kommentar går att läsa för andra sedan, eller inte. Fast det är allt lite underligt, igår när jag var här skulle jag vara tvungen att uppge din mejladress!? Nu ser det inte alls lika dant ut!

Kul att få läsa din blogg! Det där brödet lät förfärligt gott! Kan man få recept tro?

Och Feng shui låter väldigt förnuftigt...Om man har lagom med prylar så behöver man inte ödsla så mycket tid och ork på att hysteriskt leta efter grejor, och inte behöver man oroa sig för var man har nycklarna om man ser dem direkt på hallbordet - och inte behöver man flytta runt halva bohaget när man ska damsuga! Tror minsann jag ska anamma det där och bli Feng shui-aktivist!

Anonym sa...

Menade ju "DAMMSUGA" inte damsuga....så förargligt pinsamt!!!!
:-D

Mona sa...

Hanna: Det blev inte så mycket röjt som jag hade hoppats på. Nu när det är varmare både ute och i mitt hus igen så tycker jag lukten har spätt på sig. Så luften gick ur mig. Men jag har kommit överens om att jag ska ta ett projekt i taget. Videofilmerna och videon kan jag ta och kasta ut. Med en trasig video kan jag ändå inte titta på några filmer. Det ska ske innan veckan är slut.

Anonym: Vi kanske kan kalla dig Ingrid? Kul att du hittat hit! Visst ska du och alla andra få receptet på mitt bröd. Kommer inom kort i något av de närmast följande inläggen. Å så kanske vi kan utmana varandra i att slänga saker vi inte behöver?

Anonym sa...

Den utmaningen antar jag! :-) Räknas det om man sorterar prylar i lättöverskådlig ordning också?

Den anonyma -INgrid

Mona sa...

INgrid: Bara du är nöjd själv så tycker jag det ska räknas. Var och en blir klokast på sin egen fason, säger min pappa.