lördag 5 januari 2008

Flitens lampa

Nu sitter den där den nya brevlådan. Äntligen kan brevbäraren lägga ner posten hos mig igen. Å den är snygg, mycket snyggare än den förra. Inte kan man tro att den är bättre begagnad. Den har till och med husnummer, namn och firma skrivet på. Jag är så glad och lycklig för att det löste sig så bra som det gjorde.

Idag har jag varit flitig. Efter en inte alltför tidig uppstigning, det är ju lördag gud ske lov, monterade vi brevlådan på plats och begav oss ut på byn för att lämna in travet och sedan åkte vi till Nykvarn för att hämta Hanna som varit där på morgonen och ridit. Hon stannade kvar till middag. Det är hennes namnsdag idag så hon fick välja mat. Det blev lasagne. Men innan jag gjorde den bakade jag bröd. Fyra lantbröd blev det. Det är så otroligt lätt att baka bröd. Å i det här receptet jag bakade av idag är det nästan bara ingredienser som är i princip gratis. Jäst, vatten, olja, salt och vetemjöl, i nämnd ordning. Med en sammanlagd jäsningstid på två timmar och en gräddningstid på 30 minuter har man bröd för hela veckan på tre timmar, man måste ju sätta degen och baka ut den också, som i princip är gratis. Gott är det också!

Mitt bakbord är min arbetsbänk i köket. Bakom den är ett stort fönster som vetter mot skogen. Det är nästan meditativt att stå och knåda en deg medan jag tittar ut mot skogen. På köpet blev jag härligt varm i hela kroppen av arbetet. Kan behövas i mitt kalla och välvädrade hus. Så gott folk den stora utmaningen är påbörjad. Baka ert eget bröd!

2 kommentarer:

Hanna sa...

Va gott med nybakt bröd!

Ingen aning om vad som luktar än?

Kramar från en som lämnar kylan på torsdag :)

Mona sa...

Sakta men säkert försvinner doften av oljebaserat lösningsmedel. Jag har inte en susning om vad det kan vara. Det bekymrar mig nu mindre när jag märker att det är på väg att försvinna av sig själv. Sedan är det nog dags att se över hemförsäkringen :-) Å så vill jag bara säga att jag är ganska så mycket avundsjuk på att du ska iväg på torsdag.

Kram / Mona