söndag 13 januari 2008

Mors lilla latmask

Varför är det så svårt att göra det man ska göra? Istället finner jag likt Alfons Åberg en massa "jag ska bara...". På det viset blir det faktiskt en massa annat gjort som är svårt att få gjort i vanliga fall. Då är det ändå något positivt. Idag har jag således fixat med mina blommor, krattat trädgårsdgångens rabatter från en massa vissna Hostor, grävt om i komposten, bakat bröd, hängt tvätt mm mm men inte alls det jag skulle. Både fredag och lördag har jag kännt att dagen därpå kommer att bli en utmärkt dag till att ringa de telefonsamtal jag så väl behöver ringa. Så fort det blivit den aktuella dagen har både modet och viljan svikit. Därför har jag bestämt mig för att jag bara MÅSTE gå raka vägen hem från jobbet imorgon och göra det jag ska. En del av samtalen måste jag ringa redan på jobbet för det finns inte en möjlighet att jag kan göra det hemmifrån. Det får väl gå det med. Annars är jag emot att sköta min MK-verksamhet på ordinarie arbetstid.

Idag blev det i alla fall bakat. Lätt syrat lantbröd blev det den här gången. Jag har gjort mig till och köpt ekologiskt mjöl. Jag vill ha bra ingredienser i mina bröd. Det är en sådan jättevinst jag gör i alla fall genom att baka själv så det kan jag gott kosta på mig. Jag har räknat ut att totalkostnaden för mina bröd blir max 30 kr. Då tror jag att jag har räknat högt. För det får jag fyra stycken lantbröd. Ett ekologiskt bakat lantbröd kostar i butiken minst 25 kr/st. Det blir 100 kr för fyra stycken. Min vinst blir alltså 70 kr. Låt säga att det går fyra bröd i veckan. Då spar jag 3640 kr på ett år. Dom pengarna kan jag sannerligen göra roligare saker för.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Momentet att ringa till kunder verkar vara jobbigt! Men, faktiskt, de kan säga nej.

Du tvingar ju dem inte till något... du ger dem ett erbjudande! Det finns en skillnad där emellan.

Du lurar dem inte heller.

De får betala - det är sant. Men å andra sidan får de ju något för pengarna också, eller hur?

:-)

kram!

Mona sa...

Så är det ju med alla affärer oavsett de sker hemma eller ute i butikerna. Som kund betalar jag och som affärsman/kvinna tar jag betalt och levererar. Den stora skillnaden mellan mitt sätt och en butiks sätt att hantera kunder ligger i den personliga service jag bjuder på. Det är något som folk upptäcker mer och mer. Det börjar bli trendigt med hemförsäljning. Du kan prova något i lugnt och ro hemma istället för att stå framför en stressad expedit. Så uttrycket "om inte Mohammed kan komma till berget så får berget komma till Mohammed" har helt klart fått ett ansikte i hemförsäljningen.
Kram / Mona

Anna Stilla sa...

Hoppas att det har gått bra med att ringa dina samtal.

Det är roligt Mona att du fortsätter och bakar bröd. Det gör jag med. Idag har jag bakat vanlig franska men för att göra den lite nyttigare ersatte jag en del av mjölet med kruska kli. Brödet smakar jättebra.

Mona sa...

Anna: Jag är nöjd med mitt kvällsarbete. Bara man bestämmer sig så kommer man över den där tröskeln som är så enormt hög ibland.