lördag 2 juni 2007

Naken i tidningen!!!

Jo, det är faktiskt sant. Å i en turisttidning dessutom! Visit Ludvika Smedjebacken har i årets upplaga publicerat en presentation av konstnären Staffan Lindh som ska ha utställning på Hammarbacken i sommar. Förra sommaren stod jag modell för honom i hans atelje. Min fästman var givetvis med och han passade på att ta foton under tiden. Ett av dessa foton är med i tidningen. Förra gången jag stod modell, för länge sedan, var det åt den målande konstnären Erling Johansson. Då var det bara mitt ansikte som var intressant. Nu, hos Staffan, var det helformat som gällde. Staffan och Erling gick för övrigt samtidigt på Konstakademien.

Det är jobbigare än man kan tro att stå modell. Visserligen börjar jag vara ganska van att hamna framför kameran vid det här laget men det är annorlunda att modella framför en målande konstnär. Man orkar inte hur länge som helst att stå helt stilla, i synnerhet om man är ovan. Vi tog pauser med jämna mellanrum med fika i trädgården. Efter ett tag lyckades jag fokusera på en punkt på väggen bakom Staffan. Då kunde jag nyttja mina kunskaper i yoga. För mig blev det då inte bara en ny modellerfarenhet utan även ett tillfälle till meditation. Min morgonrock har fortfarande en vit färgfläck från ateljen. Jag lyckades väl lägga den någonstans där det fanns färg som inte hade torkat. Varenda gång jag ser den ler jag stolt. För tänk, jag har faktiskt blivit avmålad precis som jag är av en konstnär som är representerad på Nationalmuseum. Så det är klart jag är stolt!

2 kommentarer:

Anna Stilla sa...

Hej! Jag beundrar dig. Att stå stilla och vara behärskad medan någon annan avbildar en... Jag kan inte den här konsten. Jag har ju svårt att stå stilla framför en kamera.

Grattis Mona! Vi ska eventuellt cykla genom Dalarna (om vi inte tar sikte på Gotland) och då hittar jag dig i tidningen. Spännande.

Kram.

Mona sa...

Med risk för att du blir besviken Anna, men det är jag det lovar jag även om det är lite svårt att upptäcka :-)