torsdag 28 juni 2007

1,6 kg sniglar och en och annan wienerbrod

Ikväll var det många sniglar ute. I,6 kg vägde påsen innan jag slängde in den i frysen. Det är rekord för i sommar. Än så länge har jag lyckats klara squaschen och rödbetorna från deras angrepp men så har jag också valt deras läge med omsorg. Jag måste göra något åt mina tomatplantor. De behöver sättas om. Jag fick ett tips när jag läste Annas blogg om att plantera dem i hinkar. Men det får bli nästa veckas projekt.

Anna hade skrivit i sin blogg om rasism och ordet negerbolls vara eller icke vara. Jag tänkte att jag skulle ge mitt bidrag till debatten. När jag var liten rullade vi negerbollar. Det fanns inget anstötligt eller laddat i det. Det hette så helt enkelt. Än i dag finns det i mitt sinne inget negativt med dessa chokadsmakande pärlsockerrullade läckerheter. Det är bara gott!!! Men nu är det ju så att inte ens jag har missat debatten om det ska få heta negerboll eller om det något mer neutrala chokladboll ska blir den vedertagna benämningen. För att försöka förstå vad det är som känns anstötligt frågade jag för en tid sedan en arbetskamrat som kommer från Eritrea. Han tyckte inte alls som jag visade det sig. Han tyckte att vi skulle säga chokladboll. Det lät i hans öron nedvärderande. När jag hörde honom säga det tänkte jag och också sa jag att jag accepterade hans åsikter och att jag skulle försöka kalla dessa små godbitar för chokladboll hädanefter. Det har jag också försökt att göra även om det är svårt att bryta ett invant beteende. Men så tänkte jag till lite. Mina tankegångar går så här: Ordet neger har en negativ klang och allt som har med ordet neger att göra uppfattas som anstötligt. Jag tycker inte heller att man ska gå och kalla folk för neger. Men, eftersom chokadbollar är gott och väldigt positivt, för de flesta, så skulle ju det negativa med ordet neger neutraliseras och skapade lite balans istället, om man kallade chokladbollar för negerbollar.

Jaja, det kanske ändå är bäst för fridens skull att göra som Sunes pappa Rudolf i "Sunes Sommar" och kalla negerbollarna för wienerbrod.

Inga kommentarer: