fredag 29 juni 2007

Här igen

Jag är i Smedjebacken för fjärde helgen på raken. Det börjar synnas hemma att jag är borta på helgerna. På veckorna orkar man inte särskillt mycket och åker man då bort på helgerna så blir det där man skulle hunnit på helgen inte gjort alls. Men Martin har varit hos mig så mycket så nu är det min tur att vara hos honom.

Idag blev jag på irriterad på jobbet. Som konsult får man inte vara med på bla gruppmöten. Istället har gruppchefen veckosamtal med var och en av oss, en halvtimme var. Men vissa möten ska vi vara med på. Det är lite svårt att veta när man ska vara med och inte vara med när informationen om när man ska vara med inte går fram. Idag var det ett sådant möte som vi skulle vara med på. Det hade utgått en kallelse till samtlig ordinarie personal men inte till konsulter. Jag visste ingenting. Inte heller någon annan av konsulterna. Mötet skulle hållas vid tiotiden. Det är en halvtimme efter fikarasten. Om jag vetat om att vi skulle ha möte, att jag skulle bli sittande i fikarummet i en hel timme så hade jag jobbat undan lite mer. Min arbetsuppgift för tillfället var att fylla på vattenbad som sedan får stå och temperera. Det tar tid att temperera och det är perfekt att vattenbaden får göra det under tiden som man fikar. På det viset blir tiden effektiv. Nu hann jag inte fylla på dem innan så det gick en massa tid i onödan. En dag som denna när jag har en buss att passa på eftermiddagen vill jag försöka vara så effektiv som möjligt. Kanske inte så mycket att bli irriterad på i andras ögon men det var väl något av en droppe som fick bägaren att rinna över. Jag är så trött på att jaga information, att få reda på saker bakvägen runt kaffebordet och på lunchraster, information som underlättar mitt arbete eller som helt enkelt bara gör att man kan deltaga i det aktuella samtalsämnet. Jag är så trött på att behöva "slåss" för att få reda på vad det är som händer.

När jag satt på bussen upp till Smedjebacken kom jag att tänka på att jag inte mindes om jag hade lagt min nyckel i min grannes brevlåda i morse. Jackan var inlåst i bagageutrymmet så jag kunde inte kolla om nyckeln låg där. Jag fick kontakta Tarja och fråga om hon hittat min nyckel vilken hon hade. Hade just varit snyggt om jag anlitar Tarja kom kattvakt och glömmer att ge henne nyckel.

Nu är jag här. Martin är förkyld och imorgon ska vi fira min födelsedag, för en gångs skull på fel månad. Jag fyller på söndag men då ska jag bege mig hemmåt.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Själv kommer jag snart få tillbaka min nyckel, för någon (som också vägrar svara på mail och telefon) vill inte ha den kvar längre. Han anser tydligen att han vattnat färdigt hemma hos mig...

Hanna sa...

Grattis på födelsedagen!

Mona sa...

Hanna: Sådana som inte vill ha ens nycklar ska inte heller ha dem även om det är ack så trist och man vill att de ska vara just där. Tack för födelsedagshälsningen!

Hanna sa...

Men man kunde ju ändå önska att nycklarna var oönskade av annan anledning än ren tjurighet... Det är en dålig anledning tycker jag.

Ingalill sa...

Ja må du leva osv....... svårt att sjunga i en kommentar. Men visst skall du leva uti hundrade år!

Grattis på födelsedagen!
Kram kram

Mona sa...

Tack båda två för födelsedagshälsningarna!