tisdag 13 februari 2007

Semesterlistan

Jag såg idag att listan för sommarsemestern satt uppsatt på anslagstavlan. Det kändes som ett slag i ansiktet att se den. Det blev så tydligt att jag om två veckor inte längre tillhör arbetsgruppen, inte längre är en i gänget. Det blev så tydligt att jag inte har en aning om jag får någon semester över huvudtaget i år. Eftersom jag är duktig på att trycka undan vad jag känner, egentligen, när det är jobbigt skojade jag genast till det med att jag tänkte skriva dit en extra rad med mitt namn och skriva i mars, april, maj... i rutorna. Sedan gick jag ner och åt lunch. Efter lunchen satte jag igång med att väga in prov till en ny analys. Där i min ensamhet vid vågen kom tankarna och känslan kring semesterlistan tillbaka. Då, när jag var ensam, gick det inte att hålla tillbaka vad jag kände. Tårarna började tyst att rinna fast jag inte ville. Tur som var var mina arbetskamrater på annat håll, upptagna med sitt. Jag ville inte att de skulle se. Jag försökte fortsätta jobba men tårarna bara fortsatte att rinna. Till slut gav jag upp, avslutade analysen och gick hem. Hemma väntade minsta sonen på att hans pappa skulle komma och hämta honom. Vi hjälptes åt att skotta snö. Det kändes bra. Älskade, älskade ungen min!

5 kommentarer:

Hanna sa...

Men gumman!! Jag borde ha varit där och kramat dig... Vi får ta det i morgon!

Anonym sa...

Vet inte vad jag skall säga/skriva mer än:

Kram Kram

sitter hemma med febersjuk Sara och har ont i halsen själv.

Jag vet hur det känns även om det var länge sedan jag gick igenom samma sak.

Mona sa...

Tack mina kära vänner!!! Om ni bara visste vad ni betyder för mig. Det har gått åt en hel del hushållspapper här ikväll. Nu har jag både gråtit och pratat av mig. Imorgon ska jag lägga in semesterlistan till chefen med en vädjan om att jag slipper se den under min återstående tid. Kram på er!

Anonym sa...

Okänsligt att sätta upp den så rakt framför ögonen på dig!
Våran lista finns på gruppdisken och så går alla dit för att skriva in önskemål.
Aldrig att jag sett den uppsatt inte! Inte ens sedan allting är spikat...

Kram kram och hoppas du kan sova lugnt inatt!

Hanna sa...

Ingalill:
Den sattes nog bara upp där den brukar sitta utan att någon tänkte så mycket på det.
Okänsligt kan tyckas men vanans makt är stor har jag fått höra.
Dessutom är det många som tror att Mona inte tar det så hårt (hur de nu kan tro det!). Att hennes bra humör berott på en stundande förlovning var inget de förstod förrän i måndags och jag tvivlar starkt på att alla fattade ens då.