tisdag 23 juni 2009

Min gräsmatta ser...

...ut som sju sorger och åtta bedrövelser. Idag tog jag tillfället i akt och frågade arbetskamrat Annika hur jag ska göra för att få en lika fin gräsmatta som hon har. Å jo, jag fick veta. Men vilket företag! Förutom gödsel som ju är en självklarhet skulle jag mossbekämpa, ogräsbekämpa (det finns visst medel för båda två), vertikalskära och topdressa och Gud vet allt. Jag var tvungen att fråga vad vertikalskära var för något. Det hade jag aldrig någonsin hört förut. Det gjorde man med en maskin som var dyr att hyra. När jag kom hem tog jag ut gräsklipparen (Annika talade om att man ska klippa gräset två gånger i veckan). Det har regnat mycket på sista veckorna. Det har inte gått att klippa alls. Det märktes. Gräset var jättelångt och det var bitvis lite besvärligt att ta sig fram. Bättre blev det men tills dess att den är fin är vägen lång att vandra.

Jag tog tag i räkningarna. Den här månaden går ihop den med. Å så la jag en order på MK, äntligen. Det borde jag ha gjort för två veckor sedan. Nå, bättre sent än aldrig. Jag har påbörjat min utmaning till mig själv. Det är spännande att se vart jag hamnar.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Alltså... om du gödslar, toppdressar och kanske lägger på ett par extra gräsfrön så klarar du dig långt. Gödsla brukar ta död på mossan.
Du ska se hemma hos mig! Jag hade inget som helst gräs på baksidan, bara mossa. Gödslade gjorde jag och nu är det nästan lika mycket gräs som mossa. Det går åt rätt håll!

Ska bli spännande att få höra om din utmaning till dig själv! Jag blir ju så nyyyyfiken!

Nu ska jag ut och vattna gräsmattan på min framsida. Den står på minimalt med jord och förmodligen ett grustag. Redan snustorr trots allt regn. Hur gick det till?

Mona sa...

Du verkar ha bra dränering under din gräsmatta. Då drunknar den i alla fall inte :-)
Kram / Mona