lördag 6 juni 2009

Jag har pratat...

...med Marit Paulsen idag. Hon stod på Drottninggatan i Stockholm och delade ut köttbullar. Av en händelse så råkade jag ha kokboken "Alldeles vanlig mat" i väskan. Den plockade jag raskt fram tillsammans med en penna och bad henne signera medan jag talade om för henne att det var den bästa kokbok jag någonsin läst. Hon log när hon fick se boken och hon höll med om att den var bra. Naturligtvis visste jag om att Marit skulle vara där och hade tagit med boken för att jag verkligen vill tala om för henne hur bra jag tyckte att den var och be henne skriva lite i den om det var måttligt mycket folk runt omkring. Det visade sig gå alldeles utmärkt att få en liten pratstund.

Dagen till ära har jag och Martin varit inne i Stockholm för att se på firandet av vår nationaldag. Det var andra politiker på stan också som Göran Hägglund, Alf Svensson, Maud Olofsson och säkert fler därtill men som jag inte såg. EU-valet är ju imorgon. På stan fanns även en massa danska fotbollssupportrar. Hela trappan vid Sergels Torgsplattan var full av rödvitklädda människor. Var fanns alla svenska flaggor? Det är i alla fall nationaldag. Den dagen som blivit utnämnd till allmän helgdag borde väl i allsindar ha märkts mer? Näe, av nationaldagen syntes intet.

Martins och mitt huvudärende var just att träffa Marit och sedan hade vi inga planer alls så vi strosade omkring utan mål för en gång skull. Efter många kringelkrokar hamnade vi i Kungsträdgården där "Smaka på Stockholm" pågick. Där var så mycket folk att vi gjorde vårt bästa för att ta oss därifrån så fort som möjligt. I Gamla stan fick vi andlig spis. Vi råkade gå rakt på Tyska Kyrkan. Jag har aldrig varit in i den så jag vill gärna se hur den såg ut inuti. Den var rikt utsmyckad. Överallt där vi gick hördes olika språk. Det kändes som att svenskarna var i minoritet. En dag som denna borde de flesta svenskar vara ute och tjoa och vifta med svenska flaggor. Kanske fanns svenskarna någon annanstans och vi där turisterna var?

Dagens spel på V75 blev lite snöpligt men ändå helt godkänt. Åter igen har vi förlorat pengar på hästen Access Tooma. Om vi inte spelar på den hästen så vinner den och när vi spelat på den hittills har den gallopperat. Idag kom den 2:a. Nå, nära skjuter ingen hare. Det hade suttit fint med 1500 kr som 7 rätt hade gett oss. Nu fick vi nöja oss med att vi spelar gratis nästa vecka.

1 kommentar:

Hanna sa...

Svenskarna satt väl inne med sura miner för att det inte var högsommarvärme...

Vi firade i stillhet ute på landet. Allt är i stillhet där. Flaggor (en på stora flaggstången och en på lekstugan :), sill, färskpotatis och en mysig brasa.