måndag 5 november 2007

SL i ett nötskal

Så har då vinterns pendeltågselände börjat. På allvar? Jag gick hemmifrån i vanlig ordning vid halv sju i morse. Tåget skulle gå 06:39. Vid stationen fick jag meddelandet via skärmen att tåget var inställt. Bussen som går några minuter tidigare hade tyvärr hunnit gå så det var bara att vänta på nästa tåg. Trodde jag. Det blev också inställt. Då kom meddelande om att bussar hade satts in. Vi väntade och väntade men det kom inga bussar. När buss 784 kom som skulle in till Södertälje steg i princip alla på och det blev väldigt fullt. När vi kom till Södertälje visade det sig att inga tåg gick därifrån heller. Men det gick ersättningsbussar. En sådan som skulle till Östertälje klev jag ombord på och anlände Östertälje station tre minuter sent för att hinna med bussen ut till Gärtuna där jag jobbar. Så det var bara att traska de 1500 meterna som var kvar. Kl 08:20 kom jag till jobbet. Det hade tagit mig en timme och femtio minuter att åka det som vanligtvis tar 35 minuter.

Lite senare under dagen var jag in på SL:s hemsida för att se om de lyckats avhjälpa problemet. Det hade dom. Tågen gick som de skulle. Av en slump hittade jag en sms-tjänst man kan prenumerera på. När förseningar uppstår skickas ett sms till de mobiltelefoner som är kopplade till tjänsten. Tjänten är bara på prov. Så småningom kommer den att byggas ut helt om det blir som det är tänkt. Det är ju precis en sådan här grej jag har efterlyst. Varenda minut på morgonen är dyrbar. Tänk att få reda på att man kan äta frukost i fem minuter till, tänk att slippa stå och frysa på en isig station utan att man får någon info alls. Enda smolket i bägaren är att en prenumeration kostar. Jag tycker faktiskt inte att jag ska behöva betala för den tjänsten. Eller i alla fall de som köper månadskort borde kunna få den gratis.

3 kommentarer:

Anna Stilla sa...

Sådant förvånar mig inte längre.

I somras skulle jag och barnen till Arboga för att sätta barnen på tåget till Göteborg. Eftersom Arboga (likt Södertälje Syd, grrr) är obemannad så redan i Eskilstuna hade jag försökt att ta reda på alternativa tågtider till Göteborg, ifall någon försening. Tanten i luckan blev rasande och frågade mig varför jag vill utgå ifrån att tåget kan bli försenat. "För det är SJ" svarade jag.

Vi satte oss på tåget till Arboga och i Kungsör blev det stopp. Något haveri på spåret. Ingen visste någonting. Det var viktigt att barnen skulle i tid till Göteborg för där hade dom flyget till Finland. Två timmar väntade jag på ersättningsbuss. Slutligen kunde jag sätta barnen på tåg till Göteborg och i lugn och ro började jag på vänta på ersättningsbuss till Eskilstuna. Tiden gick och ingen buss kom. Då ringde jag till SJ för att få veta hur länge för guds skull måste jag vänta.
Det visade sig att de missade att sätta in någon buss trots att på skärmen kunde man läsa att en sådan skulle komma.
För mig tog det en hel dag att göra en resa som tur och retur tar en timme sammanlagt.

Jag får magont så fort jag tänker på att jag måste resa med SJ. Nu i veckan ska jag till Umeå, med Veolia den här gången. Jag är väldigt nyfiken på om jag råkar ut för ngt strull...

Hanna sa...

Ja, det är väl SL i ett nötskal, precis som du säger. Jag tror inte jag åkt ett enda tåg som kommit och/eller gått på tid de senaste veckorna, även om det mest handlat om några ynka minuter.
Priset tog dock förseningen lördag för en och en halv vecka sen när jag/vi blev sittandes i Södertälje centrum i 1 timme och 20 minuter innan några ersättningsbussar dök upp..!

Mona sa...

Jag ser att ni vet precis vad jag pratar om. När någon vet hur man känner sig brukar det oftast kännas så skönt. Den här gången är det bara att beklaga att någon har behövt råka ut för det här mer än jag. Nej, det är bara konstatera att bil är det enda vettiga fast det är det mest vanvettiga som finns när det nu finns tåg som skulle kunna gå i tid. Anna, när du tar ditt körkort får du lova att du tar bilen helt på egen hand och kommer och hälsar på. Hanna, du har redan körkort men kanske inte bil. Men du kan ta bussen hit. Den är mer tillförlitlig. Fast idag gick tågen precis som de skulle :-)