söndag 14 oktober 2007

Främmande

I fredags på jobbet började vi diskutera uttryck. Ett svenskt uttryck är att säga att man " ska få främmande" och då betyder det att goda vänner kommer på besök. Men "främmande" betyder väl i all sin da'r att det är någon som man inte känner??? Nej, det gör inte det, på ren svenska. Det måste vara svårt för invandrare att lära sig vårt språk.

Hur som helst har jag och Martin haft besök av goda vänner från Holland i helgen. Samma goda vänner som vi besökte i deras semesterhus i Munkfors vid midsommartid och som sedan kom och firade min födelsedag. Det var kul att träffa dem igen och den här gången i mitt hus. Vi tog dem med in till Stockholm och vandrade runt till mer eller mindre kända platser för turister. Sedan tog vi en fika på Kaffegillet i Gamla Stan. Där fanns valv från 1300-talet. Det var urmysigt.

Det är bra att få folk i huset ibland. Eftersom jag varit så lite hemma den senaste månaden har det inte blivit mycket till städa av. Å trots att inte jag är hemma så kommer dammet, från ingenstans, och lägger sig som stora korvar på golvet. Är man inte hemma mer än korta stunder i taget hinner man bara flytta runt på saker, aldrig ställa tillbaka. Nu hade jag lite piska på ryggen att faktiskt se till så det var framkomligt. Det resulterar i att huset är städat och snyggt nu imorgon när veckan börjar och jag kanske kan vara lite piggare på kvällarna när jag vet att jag inte har hela huset i en enda röra. Jag kan kanske faktiskt ägna mig åt det jag ska, inte det jag måste. Det ser jag fram emot.

Inga kommentarer: