måndag 29 oktober 2007

Balansakt

Ikväll är jag arg. Det var länge sedan jag var så heligt förbannad rent ut sagt. Jag är på så uselt humör att jag inte brydde mig om att gå på kvällens MK-möte. Jag valde att stanna hemma. Jag har helt enkelt inte tid att gå dit och "slösa bort" en massa dyrbar tid som jag kan använda till att få nya kunder istället. Det är det jag ägnar mig åt istället. Om jag får tro det som framkommigt på mitt arbete idag så känns tanken på att lyfta luren, ringa till min ordinarie arbetsgivare och be om att få byta uppdrag inte alls särskillt främmande. Om jag får tro det som sagts, som en av cheferna uttryckte sig, så får vi konsulter inte ta ut våra inarbetade timmar som komptid under mellandagarna i jul när verksamheten ändå ligger nere och alla andra är lediga. Men är det inte BRA att jag väljer att förlägga den tid jag vill ha ledigt till dagar när ändå ingen verksamhet ska utföras? Är det bättre att jag väljer en period när det finns hur mycket som helst att göra istället så de andra får gå på knäna och ledtiderna för vår produktion blir förlängda? Det kan tyckas som att det bara är två dagar det gäller men för mig blir det sammanlagt en och en halv vecka UTAN LÖN! Julhelgen ligger på vardagar, så även nyårshelgen. Där försvinner fem dagar från lönen. Jag får lön per timme och om jag inte jobbar så får jag ingen lön oavsett det är helg mitt i veckan eller när det ska vara helg. Det är bra att kunna ta ut lite kompledigt när helgen är mitt i veckan. Det får vi alltså inte göra nu i jul.

I förra veckan vädjade en av cheferna att vi konsulter skulle vara mer delaktiga i det allmänna förbättringsarbetet. Han efterlyste förslag på hur man skulle kunna göra för att det ska bli bättre. Å jag och en av de andra konsulterna hade inte gett något sådant förslag. Därför fick vi en liten pratstund med chefen. Det är verkligen en besvärlig balansgång vi konsulter tvingas gå. Signalerna hittills har för det mesta varit att vi är där för att jobba och inget annat. Från början fick vi dessutom jämt och ständigt höra att vi kunde bli frånsagda vårt uppdrag precis när som helst. Vem bryr sig då om att bry sig över förbättringar? Det är inte lätt att veta på vilket ben man ska stå.

Ska jag se någonting positivt i det här så sporrar det mig ännu mer att få igång den här MK-verksamheten på allvar. Samtidigt hoppas jag faktiskt att jag missuppfattat allt ihop. Ibland är det enklast så.

Inga kommentarer: