söndag 3 augusti 2014

Ljuvliga semester!

Den 4/7 började jag min semester med en rivstart. Jag åkte direkt från jobbet till Smedjebacken där jag sov en natt för att på morgonen åka med Martin till Munkfors till våra goda vänner från Holland. Där blir man alltid förstklassigt omhändertagen men det var precis vad jag behövde för jag var fullständigt utarbetad. Vi besökte Rottneros trädgårdspark. Där var fantastiskt vackert och jag fick lära mig att den stora herrgården i parken hade stått modell för Selma Lagerlöfs "Gösta Berlings saga". Jag fick en väldigt lust att läsa den. När vi kom hem till Smedjebacken igen efter ett par dagar gick jag och Martin ner i källaren till hans bibliotek och där fanns boken. Det är inte någon jätteny utgåva så språket är lite gammeldags vilket gör att det tar lite längre tid att läsa. Jag har hunnit hälften ungefär. Solen sken och det var varmt hela tiden.
Vi var hemma ett par dagar, gick på 2-årskalas och packade om väskorna. Sedan bar det av upp till Norrbotten till mamma och pappa. Vi hade min svärfar med den här gången. Det var riktigt roligt att ha honom med och få visa honom min barndomsbygd. Vi gjorde lite utflykter och en av dagarna var vi bjudna till Säivis på middag till Martins dotters nyblivna svärföräldrar. Säga vad man vill om den resan men jag tror banne mig jag och Martin gjorde årets goda gärning i och med att vi tog svärfar med oss. Han är ju gammal, ser dåligt och orkar inte gå så långa sträckor i taget. Sedan Maria dog i höstas är han dessutom väldigt ensam. Nu har han nog pratat för resten av året... :-) Å solen sken och det var varmt hela tiden.
Vi stannade en vecka. Sedan började vi åka hemåt. Vi nattade över hos min syster i Skellefteå. På morgonen gick en kindtand sönder för mig. Det som blev kvar av den var väldigt vasst och jag fick ont i tungan. Jag ringde folktandvården när jag kom till Smedjebacken. Det hade inga tider att ge mig i allmänhet och inte i synnerhet när jag inte hade ont. Tanden slipades ner en aning (av eltandborsten?) och sedan när det slutade haka i tungan hela tiden så tänkte jag inte så mycket på det.
Vi var hemma över helgen i Smedjebacken. På måndagen styrde vi kosan mot Oslo. Vi hade bokat hotellrum i tre nätter. Jag har aldrig varit i Oslo förut och tyckte om staden på en gång. Vi fick ett jättebra rum. Det hade nog kunnat se ut hur som helst för att vara till belåtenhet för det fanns fungerande AC. Det är av största vikt att ha det när det är 30 grader varmt och man ska utforska en storstad. Det är inte alldeles optimalt med sådan värme vid sådana tillfällen men det var ju inte riktigt affärsutbudet vi skulle se. Vi köpte åkkort och åkte ut till Vigelandsparken och sedan åkte vi ut till Kontiki, Ra II och Fram. Det var intressant att se. Samma dag tog vi tunnelbanan upp till Holmenkollen bara för att vi skulle utnyttja åkkortet till max. Där fick jag svindel när jag stod vid läktarplatserna vid hoppbacken. Det stupade så brant så det kändes som att jag skulle tappa balansen. Sedan hängde vi en hel del vid Operan, Akers brygge och Tjyvholmen. Vilken fantastisk arkitektur det är i den stan! Å var man än tittar så finns det någon skulptur att upptäcka. Jag vill bo där! Kanske inte för resten av mitt liv men en tid i alla fall. Så kände jag med New York när jag var där för ett antal år sedan. Å solen sken och det var varmt hela tiden.
Vi vände åter hemåt. På väg ut ur Norge hörde vi på radion att det kommit ett terrorhot mot Norge och att det skulle vara beväpnade poliser i city och att det skulle vara skärpta gränskontroller. De kontrollerna hade nog inte hunnit komma igång för det var inga spår av några sådana när vi passerade gränsen. Vilken tur vi hade som hade varit där INNAN hotet kom. Vi kom hem till Smedjebacken och stannade där över helgen. I måndags var det så dags att åka hem till Järna igen. Här har det fortsatt vara varmt hela veckan.
Sammanfattningsvis så kan jag inte vara annat än nöjd med den här semestern. Jag önskade mig sol och varmt, sådär riktigt varmt så det bara går att vara i skuggan. Jag älskar det och jag fick det. Det känns helt ok att gå och jobba imorgon.

Inga kommentarer: