onsdag 26 december 2007

Tomten får semester

Sista dagen den här julhelgen. Jag har som vanligt ägnat julen åt att äta, fika och jäsa i soffan. Igår var jag inte ens ut till brevlådan. Den enda friska luft jag andades fick jag genom vädringsfönstret på morgonen. Det blir lätt så här när man är hos mamma och pappa. Det är ett helt år sedan jag var här förra gången. Förra året stod mammas och pappas gran och välkomnade i centrumrondellen. Det är den vackraste gran jag sett. I år står där en annan gran fast den är bara hälften så vacker. Julen blev vit, i dubbel bemärkelse, som vanligt. Fast jag tror jag aldrig har varit med om att det varit så lite snö här uppe en jul som det är nu. Idag snöar det visserligen men ändå. Därmed är det också mörkare än det varit de andra dagarna. Jag trivs här uppe men jag tror ärligt talat att jag inte skulle klara av att bo i detta mörker på heltid. Jag gillar riktiga vintrar till skillnad från de "fjollvintrar" vi har i södra Sverige. Trots det skulle jag inte stå ut med mörkret.

Julafton firades efter konstens alla regler. På något vis känns det som att Tomten börjar vara pasé i det här sällskapet. Det var nog mest vi vuxna som ville ha tomte. Ungdomarna brydde sig inte så mycket ens när Tomten kom. Den enda som verkligen brydde sig var lilla vovven Nova som skällde och morrade. Nä, det är nog dags att göra ett uppehåll i tomtandet.

2 kommentarer:

Anna Stilla sa...

Det är lustigt hur vi uppfattar norr och söder.

"Jag gillar riktiga vintrar till skillnad från de "fjollvintrar" vi har i södra Sverige."

När jag åkte till S-backen för första gången så slog jag min norr-rekord. Och nu känns det att jag bor så hemskt norrut...

Ibland glömmer jag att det finns nordligare Sverige än Eskilstuna:)

Det verkar att du har fått en bra jul. Hoppas att det fortsätter så. Kram på Dig.

Mona sa...

Tack Anna! Jo, julen har varit bra på alla sätt och vis, inte minst för att jag får ha HELA min familj med mig. Kram och hälsa de andra/ Mona