onsdag 12 december 2007

"Du är gripen för skadegörelse"

På väg hem från jobbet idag på Östertälje station kom fem väktare gående med två mindre pojkar i ett stadigt grepp om pojkarnas armar. Grabbarna var nog inte mer än 13 högst 14 år gamla. Den ena pojken iklädd tomteluva frågade störigt gång på gång vad han gjort och varför han blev fasthållen. Den ena väktaren tröttnade på hans frågor och svarade: "Du är gripen för skadegörelse. Det finns de som sett dig och din kompis klottra." Grabben som säkert var ganska stöddig i vanliga fall var spak och gråtfärdig. Det var väl inte riktigt så här han hade tänkt att det skulle gå. Mina tankar gick genast till föräldrarna. Det är en vecka kvar till jul. Man behöver inte sådana julklappar.

På AstraZenecas anläggning i Gärtuna där jag jobbar har man en annan tideräkning än i övriga Sverige. Där firar man Lucia idag dagen innan den riktiga dagen. Jag vägrar att fira Lucia idag så jag gick raka vägen till mina ordinära arbetsuppgifter istället. Vid grinden mötte jag representanter för IF Metall som delade ut en frukostpåse. Det fick inte de som gick på luciafirande i matsalen.

Det verkar vara riktig kris i företaget. Inga maschaller, inget ordentligt fika som det brukar vara vid sådana firanden, sa de som varit i matsalen och tittat. Mysfaktorn lyser med sin frånvaro. Idag slutar en av mina konsultkamrater för att börja på en annan avdelning. Nu är det slut på lugnet.

3 kommentarer:

Hanna sa...

I Snäckviken hade vi mysifaktor, marschaller och fika. Dessutom inte ett ord om besparingar.
Tvärt om så verkar det gå ganska bra för företaget. Över förväntan.
Jag undrar vad för lussefirande dina arbetskamrater var på.

Mona sa...

Det var i Gärtunas matsal. Jag gick själv förbi den en kvart innan det började så jag vet säkert att det inte fanns några maschaller. Å inte var det någon skinkmacka heller så vad missade jag egentligen? För idag har vi haft eget luciatåg, ett konsulttåg :-)

Hanna sa...

Jo det förstod jag väl att det var i Gärtunas matsal, i Snäckviken var det ju idag. Men det brukar ju vara exakt samma program därav att det är två olika dagar.