torsdag 13 december 2007

Luciatåget

Vi slog oss ner i kafferummet på mitt jobb och väntade i skum belysning. De flesta visste nog att det var luciatåg på gång men inte vilka som skulle vara med. Det hade skojats om att konsulterna skulle stå för skönsången detta år men jag satt ju där bland publiken så det stämde inte riktigt. Så kom de, mina konsultkollegor plus två till av de orinarie anställda, ut från hissen skred de till gitarrspel och ledstämma. En lucia, för övrigt den enda tjejen, två stjärngossar, två tomtar och en pepparkaksgubbe. Det var den ena tomten som spelade gitarr. De var så duktiga. Så fick jag se mitt luciatåg i alla fall på rätt dag. Jag hade till och med fått vara med om jag velat men jag hade avböjt.

Det beställdes hemgjord pizza hemma. Det är praktisk mat. Alla får vad de vill ha på och ingen går hungrig från bordet. Det brukar inte mina barn göra annars heller men ibland serveras det väl sådant som inte faller riktigt alla i smaken. På Stillas blogg har jag för övrigt utmanat de som känner sig manade. Hon skriver så vackert om hembakat bröd. Min åsikt är att det inte bara är billigare utan även godare med hembakat. Å inte kräver det heller särskilt mycket ansträngning, bara tid. Min utmaning går ut på att baka allt matbröd själv istället för att köpa. Från och med nyår. Är ni med?

4 kommentarer:

Hanna sa...

Kul med arbetskamrater som lussar :)
Själv har jag ju inga sådana så jag fick hålla till godo med AZ:as årliga då. Helt okej. Faktiskt det bästa av de 5 jag sett. Och nu blir det inga fler! :)

Anna Stilla sa...

I år har jag inte hört en enda luciasång. Förutom den som jag sjöng själv medan jag blandade mjöl med jäst. Fast den sången var inte alls så fin som den borde vara.

Igår var vi och storhandlade. Och vi köpte inget bröd för jag ska på allvar försöka baka själv.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=i9784JIAAIE&NR=1
=väldigt kul!

Mona sa...

En gång i tiden hade jag ett alldeles privat litet luciatåg då mina barn var små. Då krävde jag att de skulle lussa för mig på Luciadagen. Sicken mamma jag är...

Anna: Bra Anna! Vi får peppa varandra. Jag kommer säkert fall till föga och handla bröd av bara farten men jag har bestämt mig för att det enda bröd som får vara köpt är knäckebröd. DET tänker jag inte baka.