lördag 29 december 2007

På jakt efter lukter

Så var vi hemma igen. Hemresan började med sol rakt i ögonen precis nedanför solskyddet i bilen och slutade i regn med torkarblad som var mer än dåliga. Jag vet inte vad som är att föredra. De, torkarbladen åts upp mitt framför ögonen på oss av vägsalt och annat som finns på vägarna. När vi kom hem möttes vi av ett hus som bokstavligen stank av oljebaserat lösningsmedel. Vi har gått på detektivjakt sedan igårkväll men fortfarande inte kommit på vad det kan vara. Huset står på vädring konstant. När alla fönster och dörrar är öppna försvinner lukten men kommer tillbaka när vi stänger. Det luktar minst sagt som att någon haft ett sniffarparty i huset. Men här är snyggt och så städat som vi lämnade det så det stämmer inte. Oljetanken är ju ute ur huset sedan i våras så den kan inte heller lukta. Det är högst irriterande att inte hitta källan och inte minst sagt oroande. Man behöver inte mina kunskaper i kemi för att kunna lista ut att det här inte är bra att andas in. Sovrummen har vi lyckats befria så vi får sova i frisk luft. Annars skulle vi nog vaknat med huvudvärk allesammans i morse.

Nå, det är skönt att vara hemma även om jag kunde vara utan det här eländet med den oidentifierade doften. Tur ändå att det är plusgrader ute så det går att vädra dygnet om utan att frysa ihjäl.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Usch och fy! Det låter otäckt.

Ingalill sa...

Hoppas ni hittat källan vid detta laget! Kram kram

Mona sa...

Nä, vi vet fortfarande inte vad det kan vara. Jag lovar att rapportera så fort jag vet.
Mona