söndag 16 december 2007

Att trängas på stan 3:de advent

Efter frukost begav jag mig in till huvudstaden för att handla julklappar av mina återstående slantar. Där var det folk. Det var ändå inte riktigt lika mycket som jag hade förväntat mig. Det var framkomligt om man inte hade så bråttom. Det hade jag inte. Jag kunde strosa på i lugn takt, lite hit och lite dit. Det är juligt i Stockholm. Det är mysigt. Jag blir lite arg på mig själv att jag inte nyttjar storstaden mer än jag gör. Vi har ju en så vacker huvudstad. Jag tycker om att vara där. Skulle till och med kunna tänka mig att bo där mitt i smeten. När jag bodde i Skogås, för hudra år sedan, tänkte jag att jag ville antingen bo långt utanför staden eller mitt i. Det fick bli långt utanför. Trots allt vill jag kunna öppna dörren och kliva rätt ut i trädgården och känna gräs under fötterna. Åter till handlingen. Idag var jag alltså in till Stockholm och köpte de sista(?) julklapparna. Jag har inte råd med mer fast jag ser jättefina saker jag skulle vilja köpa. Det får helt enkelt vara färdighandlat för i år. Jag får se till så jag handlar både julklappar och födelsedagspresenter samtidigt nästa år så kan jag kanske njuta av julen mer än jag faktiskt har gjort de här adventsveckorna. Äh, kan vi inte avskaffa det här hysteriska julklappshandlandet och ge varandra hemgjorda presentkort på fika med sällskap på utvalda ställen istället?

3 kommentarer:

Hanna sa...

Folk stressar runt efter julklappar och gnäller över hur illa de tycker om julen. De skulle säkerligen tycka det var mysigare om de använde ditt förslag! :)
För det är ju inte vad eller hur mycket man får/ger bort som är viktigt egentligen, utan att det känns personligt och är genomtänkt.

Anna Stilla sa...

Familj på Magnus sida är stor och jag har svårt att handla julklappar till varenda kotte. Så i år ska de berörda få en flaska hemmagjord glögg, hemmabakade pepparkakor alt en hembakad limpa.

Mona sa...

Tack mina vänner! Jag känner mig styrkt genom er support. Nästa år kommer jag att dela ut alternativa julklappar till i alla fall utvalda personer. Det finns en massa trevliga caféer här i stan och så har jag idag fått recept på egen glögg.
Kram