måndag 23 juli 2007

Ölparty i trädgården

Det blir så lite tid över att blogga när sommaren är som vackrast och jag är som mest semester så eventuella läsare gör bäst i att ställa in sig på att det inte blir så många uppdateringar de närmaste veckorna. Nu regnar det och jag får alltså tid att skriva.

I fredags när jag hade jobbat klart, jag gick hem två timmar tidigare än beräknat, så packade jag mina väskor och Martin och jag åkte till Smedjebacken. Vi kom tillbaka hit på söndag. Då skulle mina grabbar komma från scoutlägret i Skåne.

Hela trädgården är full av sniglar igen. Jag har hört att de har en förkärlek för öl. I våra förtvivlade försök att få bukt med eländet köpte jag öl och hällde upp i en skål som ställdes ut där den största kongressen brukar äga rum. Sedan uppstod ett facsinerande skådespel. En gång tidigare har jag varit med om något liknande. Det var när vi hade fått in myror i källaren och hällde myrgift på en kartongbit. Först var det så där en fyra fem myror som åt av det. Efter en halvtimme var där ca 400-500 myror. Alla gick sedan snällt och lydigt hem för att mata drottningen och vi såg inte till några fler myror det året innomhus. Den här gången var det sniglarna som i det närmaste slogs om att få sig en slurk öl. Efter en timme, sniglar är inte lika flinka i fötterna som myror, trängdes de på väg ner mot en säker drunkningsdöd. Så nu är det gardenparty för sniglarna resten av sommaren. De som inte dör i min frys får dö drunknade i öl. Jo, det är sant som de säger. Alkoholen skördar sina offer.

Inga kommentarer: