tisdag 7 augusti 2007

Semestertider

Det är så härligt att vara ledig!!! Att få vakna i tid och äta frukost i lugn och ro. Inte minst är den här semestern härlig för att Martin och jag nu går in på fjärde veckan tillsammans utan något avbrott. Vi som bara ses på helgerna annars. Hur ska jag stå ut när den här veckan är till ända? Som jag skrev i förra inlägget lever jag inte precis med datorn så här när semestern pågår som mest. Här följer en sammanfattning av det som hänt sedan sist.

Sönerna kom hem från scoutläger i Skåne. De hade haft fantastiskt kul. Två dagar efter deras hemkomst åkte jag och Martin med dem hem till Martin. Vi gjorde lite utflykter bland annat till Stollbergs gruva som är ett friluftsmuseum med dagbrott. Pojkarna tyckte det var intressant och uttryckte en önskan om att få se Falu koppargruva. Då åkte vi dit och var med på en guidad tur. Vi hann med annat också. Jag klådde dem i kubb en av dagarna. Det var inte meningen, det bara blev så. Nå, de kom över förlusten ganska snabbt, såg det som en engångsföreteelse. Kvällen därefter skulle vi spela minigolf. I minigolf brukar jag aldrig behöva anstränga mig för att förlora. Det går av sig självt. Men den här gången fick mina grabbar bli lite matt på mig för efter tre banor hade jag endast slagit 4 slag! Sedan gick det väl ungefär som det brukar och jag slutade på tredje plats.

Vi åkte hem till Järna igen. Där packade jag om väskorna, såg till att pojkarna kom iväg till deras pappa och sedan åkte jag och Martin hem till honom igen för att nästa dag bege oss på årets mc-semester. Den här gången styrde vi kosan mot Polen. Vi sov första natten i en stuga i Värnamo. Sedan fortsatte vi till Ystad. Vi var ganska tidigt framme i Ystad så vi tog en liten utflykt till Simrishamn. På väg dit stannade vi i Kåseberga och tittade på Ale Stenar, en välbevarad skeppssättning. Kl 22 åkte vi iväg med båten från kajen i Ystad. Det blev tidig uppstigning för vi skulle lämna båten redan kl 7 morgonen därpå. Vid 11-tiden var vi framme vid vårat hotell i Kolobrzeg.

Det är så lyxigt att bo på hotell. Det är inte det där med att någon kommer coh bäddar min säng som jag tycker är lyx. Det är den där känslan av att jag bara kan koppla av och bort allt vad vardagsbestyr heter och bara njuta. För att inte tala om frukostbuffé. Är det något jag verkligen uppskattar med att bo på hotell så är det dessa underbara hotellfrukostbufféer. Jag hämtar mer än jag egentligen orkar och sedan sitter jag länge och äter.

Vi har promenerat och promenerat och promenerat. Polen har ju bara kontakt med havet på den norra sidan. Den kustremsan är lång och jag har bara sett en liten del av den men jag törs nog ändå påstå att jag är förälskad i den. En sådan fantastisk strand med en sådan underbar sand. Jag började fantisera om att åka på badsemester med grabbarna nästa sommar. Dyrt var det inte heller så det känns som att jag skulle ha råd att ta dem med på en riktig badsemester om vi skulle åka med dem dit. Men det var fler än Martin och jag som visste att det är härligt att befinna sig i norra Polen den här tiden på året. Det var propptjockt med folk. Nu var vi ju inte där för att bara se stranden utan mer för att se hur det var att vara i Polen. Martin har inte varit där på 31 år och kan bara några få glosor. Jag kan ingen polska alls men lyckdes till slut lära mig hur man säger tack, glass och te. Jag som inte brukar ha svårt för att lära mig språk (komma ihåg dem är en annan femma om jag inte övar) kan för mitt liv inte lära mig höra skillnad på alla olika tje-ljud, än värre kunna uttala dem rätt. Det går bara inte. Det är så många diftonger som inte passar i min mun, som aldrig förut funnits där och därför vill inte tungan och läpparna alls forma sig som jag vill att de ska. Sammanfattningsvis trivdes jag mycket bra i Polen och jag vill verkligen åka tillbaka.

På hemvägen nattade vi över hos kusin Fredrik med fru Lotta och deras lilla Johanna. Sedan började vår mödosamma resa hem. Det var varmt och vi var ovana vid att sitta på motorcykeln. 30 mil går bra om man är ovan, så även 45 men vi körde 65 mil! Från Bjärred till Smedjebacken. Det gick bra och vi var hemma i god tid men ajjj, vad det känns i rumpan en dag som denna.

Idag är det också varmt. Under hela Polenresan har vi bott en kvarts promenad från en av de härligaste stränder jag någonsin befunnit mig på. Vattentemperaturen var dock inte så tilltalande så jag ville bada, de härliga vågorna till trots. Idag har jag badat "hemma" i Smedjebacken, vid "sommarstugan" som Martin och jag har börjat kalla hans hus. Det var skönt i vattnet när jag väl kom i. I och med badet så var väl alla krav för en bra semester uppfyllda. Jag har hunnit med det jag hade tänkt hinna, en liten semester med pojkarna, en mc-semester med Martin och så har jag badat. Visst har jag gjort mer men jag menar i stora drag. Å lite grann av semestern återstår ännu.

Inga kommentarer: