onsdag 8 augusti 2007

Åter på hemmaplan

Så var jag hemma igen, hemma i Järna alltså. Det känns skönt även om jag nog hade kunnat tänka mig att stanna borta en stund till. Nu börjar pusslandet att få ihop de aktiviteter som ska utföras innan nästa måndag är till ända. Barnens pappa ska bort över helgen och han har anlitat storasyster som barnvakt i brist på att deras mor kände att hon hade tid. Det känns urfånigt att säga nej till att pojkarna får vara i sitt eget hem när jag är hemma men jag får inte ihop det på annat vis. På fredag får vi besök från Karlskoga. Det som var tänkt från början var att de skulle komma hit, vi skulle gå på Solvalla på lördag och samtidigt fira Hanna som blir 18 på måndag och sedan grilla på kvällen. Mamma ringde för någon tid sedan och meddelade att de tänkte komma hit precis den helgen. De hade redan beställt biljetter och vad kan jag då göra? Jag sa som det var att jag har främmande den helgen så de får roa sig själva så gott det går. Mamma och pappa får så gärna komma hit och hälsa på men jag hade väl uppskattat om de hade frågat om det passade först. Nu hade väl mamma dessutom sagt till Erika att hon och pojkarna kunde vara hemma i huset istället för hos deras pappa på Solåkra där han bor när han nu ändå inte var hemma. Att höra efter med mig först om det var lämpligt var det ingen som tänkte på. Å det känns så dumt, så otroligt dumt, att de inte kan vara här. De är ju mina barn. Den lilla lugna tillställningen med Conny och Annette på sammanlagt 5 personer tenderar nu att bli 10 personer istället. Nå, det ska nog lösa sig. Jag hoppas jag har sagt ifrån tydligt nog nu. Det som sedan återstår är förberedelserna inför Hannas kalas/bjudning på måndagkväll. Jag ska beställa smörgåstårta imorgon och se till så det finns kaffebröd.

Det var roligt att komma hem och se hur tomaterna har blidat små frukter och hur mycket squashen hade vuxit. Jag har några riktigt stora squasher och mer blir det. Imorgon blir det squashsoppa till lunch det är ett som är säkert. Vi kommer äta squashsoppa till det rinner ut ur öronen på oss. Det är även dags att skörda rödbetorna och att plocka vinbären. Men det tror jag jag sätter pappa på att göra när han kommer på lördag. Plocka vinbär alltså.

Inga kommentarer: