söndag 19 augusti 2007

Funderingar, betraktelser och reflektioner

En dryg vecka har gått sedan sist. Det blev en väldigt trevlig helg med Conny och Annette här. Det var fantastiskt roligt att vara på Solvalla även om det inte blev någon direkt vinst att prata om. Av sammanlagt satsade 258 kr, V75:an inräknad, blev min vinst 81 kr. Men jag hade kul och det var det viktigaste. Min dotter Hanna var väl den enda som gick därifrån med mer pengar än hon gick dit med. Vi skulle ju fira hennes födelsedag, eller Martin skulle fira den eftersom han inte kunde vara med på måndag, så hon fick lite spelpengar och vann sammanlagt lika mycket som hon satsade.

På måndag var det min tur att fira Hanna. Det blev riktigt lyckat. Förutom vi som hör till huset var även Maria, Silje, pappa Thomas, mormor och morfar och Sara här. Det bästa av allt var att jag tyckte mig se att Thomas och Hanna kunde närma sig varandra. Hanna bjöd hem honom till sig och Magnus. Tar han inte den här bjudningen från hennes sida så är han fullständigt korkad. Det vill jag inte tro. Den mannen har jag älskat en gång i tiden och är han korkad så innebär det ju att även jag är det, eller var...

Arbetsveckan började ganska lugnt för att sluta i ett arbetstempo som inte är mänskligt. I fredags när jag kom hem kände jag att min kropp var redo för ett bastubad och så blev det. Det var så skönt att kunna ligga och bara slappna av och känna värmen gå in i mina trötta muskler och samtidigt låta hjärnan bli helt tom på tankar som rörde jobbet. Igår, lördag, pysslade jag med diverse hushållsgöromål som att plocka i och ur diskmaskinen, tvätta, sköta om tomatplantorna, gräva i komposten, mm mm. Mikael åkte på radiohajk redan klockan 8 på morgonen så det var bara jag och lilla Martin hemma. I senaste numret av tidningen Buffé hittade jag ett recept på en jordgubbssmothie som jag provade och bjöd den kvarvarande sonen och hans kompis Fredrik på. Det var fantastisk gott och passar utmärkt till mellis. Skolan börjar ju snart och då får jag se till så jag har något annat hemma än bara toastmackor. Mackorna är goda men rena fettbomberna. Till middag lagade jag pytt i panna och serverade mina egna inlagda rödbetor. Lille Martin tittade misstänksamt på dem och sa att han inte trodde att de kunde vara godare än affärens. Sedan han smakat var han tvungen att säga att han haft fel, att mina var godare. Jag sken som en sol. Idag tog jag lite sovmorgon och steg inte upp förrän tio över nio. I vanlig ordning gick jag ett varv runt huset, som jag alltid gör när jag är ledig, med frukostens avslutande kaffekopp. Jag konstaterade att den nygillrade ölfällan hade skördat nya snigeloffer. Tomatplantorna fick lite vatten och där fanns den första ljusröda tomaten. Det finns massor av gröna men nu är den första på väg att bli röd. Tänk att man kan bli så glad för en liten ljusröd tomat!

Inga kommentarer: