fredag 19 september 2008

På den helt...

...lediga dagen åkte vi för ovanlighetens skull till Gnesta. Vanligtvis hamnar vi på ett eller annat sätt i Södertälje men idag åkte vi åt andra hållet. Jag har nog aldrig varit på direkt shoppingtur till Gnesta så det kändes nytt. Vi hittade två organiserade loppis/antikhandlare som vi tittade in hos. Det var riktigt kul! Fästmannen hittade en bok om Scania 100 år som han köpte för 20 kr. Det är just att man kan hitta så billiga saker som fortfarande är gångbara som gör det så kul att gå på loppis. Visst är det fint med ett hem som är stilfullt möblerat med nya saker men ska jag vara ärlig tycker jag att ett hem där saker härstammar från lite överallt är mer levande. Mitt hem är allt annat än stereotypt. Jag har genom åren gladeligen övertagit sådant som vänner och bekanta har tänkt slänga. Jag har tex tre olika typer av köksstolar. Mina kökskåp hade nog de flesta slängt ut för länge sedan men jag trivs med dem. Å tittar man i köksskåpen finner man olika typer av muggar och tallrikar. Så är det överallt i mitt hus. Vackert? Kanske inte. Charmigt då? Ja, kanske det. Varje sak har i alla fall sin historia att berätta.

På den andra loppis/antikhandeln hittade jag ett gammalt symaskinsbord med tillhörande symaskin. Det är fel tid i månaden så jag får hoppas den finns kvar till en annan gång. Den tillgång jag vanligtvis har på pengar har gett mig en ganska god träning i att ha is i magen när det gäller inköp.

Vi åkte hem och tittade på travet och V75. Det blev ingen vinst så vi får leva på kärlek en vecka till fästmannen och jag.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Mitt starkaste minne från första gången i Gnesta är alla backarna och då är jag ändå van med Södertälje!

Mona sa...

Jo, det är backigt i Gnesta men vi höll oss från att klättra upp för dem.
Kram / Mona

Anna Stilla sa...

Jag vet en som är kär i dina blåa köksluckor :)

Hanna sa...

Du är utmanad!