onsdag 27 februari 2008

Dagens goda gärning...

...utfördes direkt på morgonen. Jag återförenade en mobiltelefon med dess ägarinna. Hon tappade den när hon i all hast sprang från spärren på Östertälje Station till tåget som när som helst skulle stänga dörrarna. Jag mötte henne några meter framför dörrarna ut på perrongen. Bixtsnabbt sprang jag fram till mobilen, plockade upp den vände och sprang tillbaka. Hon hade precis hunnit uppfatta att hon tappat den och vänt för att hämta den. Då stod jag där och räckte över den till henne. Det var dagens första adrenalinkick.

På jobbet fick jag frågan om jag kunde vara ansvarig för provmottagningen när vårt brasilianska främmande kommer på besök. Jag? En konsult! Jag har fått ett ansvarsområde vid en stor inspektion! Jag får tacka för förtroendet! Det är lite läskigt men samtidigt väldigt kul. Provmottagningen kan jag på mina fem fingrar så det ska inte vara några problem. Bra övning helt enkelt. En dag kanske jag har en högre befattning någonstans och då är det bra att ha övat under måttliga förhållanden.

Vid lunch åkte jag hem för att transportera mina söner till Arlanda. Pojkarna har en tid diskuterat barnbidrag i tid och otid. En av dem vill ha hela barnbidraget. Jag tycker det är förmycket. Men månadspeng ska de ha. Mina får 75 kr av mig som ska räcka till i princip godis eller någon tidning under de två veckor de är hos mig. Nu fick de 100 kr för att de skulle ut och åka. När vi hade checkat in och passerat säkerhetskontrollen frågade minste sonen om vi kunde handla något godis som vi brukar. Då svarade jag honom att han var i sin fulla rätt att göra vad han ville för de pengar han just fått av mig. Då fick han något att tänka på. Jag tror inte att frågan om barnbidraget kommer att komma upp på ett tag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ska vi slå vad?
/Martin

Ps. Kan jag få barnbidraget?

Mona sa...

Nä, jag vill inte slå vad. Jag brukar alltid förlora vadslagningar, till skillnad från kubb :-)
/ mamma

Anna Stilla sa...

Här diskuteras också barnbidraget. Mina får 230kr i månaden. Men de köper själva sina underkläder och strumpor. Det är ett måste. Vi tränar de inför den dagen de ska få hela barnbidraget. För när den dagen kommer så måste de köpa ALLA sina kläder själva. De måste lära sig att spara och planera.
Jag kan inte föreställa mig att barn får hela barnbidraget och kan spendera det enbart på sina egna nöjen. Så mycket pengar att roa mig för har inte ens jag. Så med högre månadspeng växer även ansvaret.

Anonym sa...

vad tror du jag säger till mamma ja säger att jag köper alla kläder själv betalar försäkringen själv o resor o liknande om hon hade börjat ge mig barn bidraget i januari skulle jag betalt fjäll resan själv också
//Martin ;)

Anonym sa...

Ge Martin barnbidraget, eller höj i alla fall månadspengen. Ifall han inte sköter det bra så är det väl bara att sluta ge honom pengarna. Eller hur?

/Åsa

Anonym sa...

haha de här kommer bli värsta debatten om dom andra två skulle vara lite mera aktiva i bloggen xD