söndag 11 augusti 2013

I lite mer...

...än ett dygn har jag varit barnvakt åt mina barnbarn. Det är kul men väldigt ansträngande. För första gången var jag i princip ensam om att ta hand om dem. Det underlättar om det finns någon mer i huset som kan passa när man behöver typ laga mat eller gå på toa eller bara springa efter något som glömts. En stund igår hjälpte en av mina söner till men annars har jag varit ensam om ansvaret och pysslet hela tiden. Det är skillnad att ha hand om andras barn och ha hand om egna. Jag har fyra små barn när yngsta fötts. Det gick alldeles utmärkt. Men det var då det. Idag är det 18 år senare och orken och behovet av sömn är annat nu än det var då. Jag sov inte heller särskilt mycket i natt som var. Jag blir klarvaken av minsta lilla ljud. Därför är jag ganska trött och sömnig ikväll. Jag som hade tänkt att jag skulle ta en massa fina foton på dem och lägga upp både här och på fb har inte rört kameran. Det har helt enkelt varit fullt upp hela tiden. Vi har gått skogspromenader och ätit blåbär direkt från riset, vi har varit på promenader med vagnen, vi har promenerat runt huset, plockat i mormors kökslådor, rullat boll, ritat, sjungit, dansat mm mm. Jag blev så full i skratt när vi kom in från en av promenaderna igår och ställde vagnen i garaget och gick sedan källarvägen upp till köket. De fick se min lagerhylla med Mary Kayprodukter jag har i mitt rum och gick direkt fram till den och började undersöka. Längst ner, i deras höjd, har jag plockat ner produkter som jag inte längre kan sälja så det gjorde absolut ingenting att de rumsterade om där. Tjejerna hade hjärtans kul och underhöll sig själva under tiden som jag bäddade i ordning deras sängar. Det ska vara småtjejer till det. Senare när de hade somnat och jag var och tittade till dem så får jag höra Nora säga mormor i sömnen. Behöver jag säga att mitt hjärta smälte!

Mitt e-postkonto är reparerat och jag har fått tillbaka det i det skick det var när jag förlorade kontakten med det. Det är väldigt skönt och underlättar en hel del. Sammanfattningsvis har det varit en underhållande men ansträngande helg. Ansträngande kanske mest för att jag själv knappt sov någonting alls så nu går jag och lägger mig. Natti natti!

Inga kommentarer: