söndag 14 december 2008

Lucia och tredje...

...advent har gått ganska obemärkt förbi. Jag var lite orolig för buslivet och om det fanns några familjemedlemmar som tänkte delta men det blev lugnt på den fronten. Inte ens brevlådan behövdes skruvas av för att få vara ifred. Jag har gräddat delarna till ett pepparkakshus. Det är bara pillerillet att få ihop det som saknas. Om jag lyckas lovar jag att dokumentera med bild.

I torsdags fick jag registreringsbeviset på min firma. Så nu är jag egen företagare. Det låter så främmande så det är knappt jag tror det. Fort gick det. En vecka prick! Kanske hjälpte det till att få mitt ärende överst i högen när jag pratade med skatteverkets pesonal som höll i informationskursen i tisdags att jag bad en av dem ringa upp eftersom jag inte trodde min blankett var rätt ifylld. När hon ringde på onsdagmorgon var jag upptagen och kunde inte prata men hade redan bestämt mig för att boka en tid när jag skulle komma dit istället. Skattetanten kunde inte se något som helst konstigt utan sa att hon skulle godkänna och skicka registreringsbeviset till mig. Tack, sa jag. Det gäller tydligen att vara lite lagom fräck. Första reklamutskicket med erbjudande om egen hemsida gratis har också hunnit komma men det slängde jag genast.

I fredags hade jag tid på banken där jag skulle prata bolån som ska skrivas om och så passade jag på att prata företagskonto. Räntan var inte så mycket att snacka om. Den sänks till nästan hälften mot nu så det är bara att tacka och ta emot. Företagspaketet de erbjuder kommer att kosta mig en hundring i månaden så det är inte heller något att bråka om. Det var trevligt att prata med min bankman den här gången. Jag minns en tid när jag bara var arg på henne när hon inte ville bevilja mina lån. Det är länge sedan.

En vecka kvar till julveckan nu. Det ska bli så skönt att få sätta sig på tåget på måndagkväll och bara vara. I 16 timmar ska jag bara få göra ingenting. Eller nå´nting blir det väl men inget vardagsbestyr. Så otorligt skönt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis och lycka till :)

Mona sa...

Tack Hillevi! Det värmer ska du veta.
Kram / Mona