söndag 4 maj 2008

Nu är det fullt krig...

...i min trädgård igen. Förra året gav jag mig på de små snigelliven alldeles för sent. I år har jag förekommit dem och satt ut ölfällan redan nu. Små snigelbarn kommer till den öppna baren, kryper över kanten och så dryttar de ner i ölen och dränker sig. När de är riktigt döda, man får inte ta upp dem för tidigt för då kvicknar de till, så häller jag alltihop i komposten. På det viset får jag lite nytta av dem trots allt.

Det har varit en helt sannslöst härlig långhelg. Den här gången struntar jag faktiskt blankt i att jag får betalt för 16 timmar färre än vanligt i junis lönebesked. Jag behövde vara ledig. På valborgsmässoafton kom Martin hit och vi skulle väl ha gått till IP för att se på brasan. Det började regna och Mikael var inte intresserad av att gå dit så då struntade vi också i det. Däremot tog vi bilen en sväng på ICA och åkte förbi IP på vägen hem. Katten Simon tog emot på uppfarten när vi kom hem. Han hoppade självmant in i bilen och då var vi ju bara tvungna att åka en sväng till.

På torsdag skjutsade vi Mikael till Nyköping för han skulle vara på souternas vårläger. Vi hittade små fina vägar på hemvägen. Vi var in till Södertälje på eftermiddagen till Slusskaféet och fikade tillsammans med Miss Charlstone (lilla citran) . Det är bara att konstatera att hon tål att beundras vilket hon också blir, beundrad alltså, när vi är ute och åker med henne.

På fredag var vi på försenad 40-årsfest i kombination med inflyttningsfest hos Margaretha och Anders. Det var mycket trevligt. God mat och trevligt folk.

På lördag kom Martins dotter Micaela och hennes sambo Dennis på besök. Det var så kul att äntligen få visa dem var jag bor och var hennes pappa håller hus på helgerna. Själv har hon för några veckor sedan flyttat till Vällingby från Ludvika. Det har inte blivit något tillfälle för att visa var jag bor förut. Senare på kvällen gjorde jag den stora upptäckten. Jag var utvilad! Det var inga problem att hålla sig vaken i TV-soffan. Så skönt! Jag har sovit väldigt mycket den här helgen och det har gett resultat. Hoppas jag kan hålla i det.

Idag har vi hämtat Mikael från scoutlägret. Det var vackert väder så vi tog ut Miss Charlstone och tog oss fram på slingriga, fina vägar till Ekebykullens scoutstuga. Det tog sin tid men vad spelar det för roll när själva resan blir ett resmål i sig. Hanna, Magnus och vovven Sixten kom på besök på eftermiddagen. De skulle hämta Erikas gamla rostiga cykel. Jag blir glad varenda gång någon hämtar något som bara står och skräpar här. Sixtens husse och matte fick köttfärslimpa. Sedan åkte de hem igen.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Haha, ja om katten vill ut och åka då är det bara att lyda! :)

Kramen

Mona sa...

Jo, man måste passa på :-)