torsdag 8 maj 2008

Den här veckan och nästa...

...är så kallade pappaveckor för mina pojkar. Igår stannade minsta sonen kvar här hos mig efter skolan för att han hade läxa som skulle skrivas på datorn och sedan mailas iväg till hans lärare. Pappa Thomas har inget internet så hemma hos honom gick det inte att göra. Idag var det den andra pojkens tur att stanna här. Han har också läxa som måste göras på datorn. Han behöver inget internet så jag undrade om det inte gick lika bra att göra den hos pappa. Då talade han om att pappa Tomas inte har Word på sin dator heller. Jag tror jag smäller av! Vad använder han datorn till? Men Herre GUD, om jag inte hade varit hemma. Hur hade de löst problemet då? Det känns som att jag jämt, jämt, jämt ska befinna mig i någon slags beredskap för att lösa andras problem. Det handlar inte om att pojkarna inte får vara här. Det får de visst! Men jag vill inte att det ska vara skolarbete som avgör om de ska vara här eller hos pappa. Samtidigt behöver jag vila från mitt föräldraansvar någon gång för att orka vara båda föräldrarna på samma gång sedan när de kommer tillbaka till mig. Förra omgången de var hos pappa var de mer hos mig. Men vem är jag egentligen att gnälla, snart är de stora och hemma hos sig själva. Då får jag vara glad om de är hos mig överhuvudtaget. Jag vill i alla fall absolut inte byta med Thomas. Skulle mina barn vara tvingas vara borta från mig för att kunna göra läxan så skulle jag nog skämmas ganska mycket.

5 kommentarer:

Sömsmånen sa...

Åboj, vad det var välbekant! Jag brukade skriva ut viktiga mejl från barnens skola till deras pappa eftersom han inte "hade fått ordning" på sin dator. När jag insåg att det var helknäppt och slutade,ja, fick han ju ordning på datorn... Fortfarande gör de sina större arbeten hemma hos oss eftersom han inte har Word.

Anna Stilla sa...

Mina barn vill gärna flytta till sin pappa på heltid. För hos pappa får de göra vad de vill och när de vill. Äta godis till frukost, slippa duscha, äta Burger King varje dag, sova till kl 13 och lägga sig efter midnatt. Hos mig ska de lägga sig betydligt tidigare, jag tjatar om läxor, tvingar dom att äta riktig mat. Gud vad jag känner mig hemsk ibland.
Men pappa, han vill inte ha barnen på heltid. Han har sagt till dom att de kan flytta till honom när de är stora och klarar sig själva. Den tiden är jag rädd för. Så länge de lever under föräldrarnas ansvar så klarar de sig aldrig på egen hand. Jag är rädd att barnen, berusade av pappas frihet, kommer att göra felsteg och pappa har absolut ingen koll.
Jag hoppas att de inte vill flytta hem till pappa, att någonstans där inne känner dom en trygghet här hos oss.

Men jag förstår dig. När det som man har bestämt inte fungerar är så frustrerande. I synnerhet när det handlar om ens barn.

Kram
Anna

Mona sa...

Anna: Å Herre Gud, finns det fler av samma sort! Tur att vi mammor finns då. Välkommen till min blogg! Jag kikade in som hastigast hos dig och dit kommer jag att återvända. Kul med färgtema!
Kram / Mona

anna stilla: När dina barn är stora nog att klara sig själva kommer de att flytta hemmifrån istället för till pappa. Så du kan vara fullständigt lugn.
Kram / Mona

Anonym sa...

1. Du tycker själv att de är bra att vi inte har internet hos pappa så skyll dig själv.
2. Pappa använder inte ens en dator datorerna som jag o mikael har är spel datorer för vi ska kunna spela data spel.
3. vadå du inte oprkar mycke vi gör sitter på rummet vi datan eller e ute me kompisar effter läxan e klar (vilket oftast inte händer för de e rätt sent) kan ju inte vara så stor skillnad tycker jag.

Mvh//Martin :P

Mona sa...

Älskade ungen min: Som jag skriver skulle jag skämmas om ni skulle tvingas vara någon annanstans än hemma för att kunna göra läxorna. Jag har alltid ett visst ansvar för att ni ska ha det bra men är ni hos pappa kan jag koppla bort det en aning för då ser pappa till er. Både mammmor och pappor, i synnerhet ensamföräldrar, behöver den där avkopplingen emellanåt även om barnen, precis som du och din bror, är snälla och duktiga.
Kram / mamma