tisdag 29 oktober 2013

Tyskland, tur och retur!

I tisdags för en vecka sedan hade Stenabåten precis lagt ut från kaj i Göteborg. Det blev en lugn resa utan en massa gungande. Jag gick på studiebesök i taxfree-shopen. När jag har tillfälle så brukar jag göra sådana studiebesök för att hålla mig uppdaterad om att de produkter jag säljer i min Mary Kay-verksamhet verkligen är billigast om jag jämför med produkter av samma kvalitet. Det är kul att jämföra. Å jag blev inte besviken den här gången heller.

Vi kom fram till Braunsweig på eftermiddagen dagen efter. Vi skulle övernatta hos Tonis granne första natten så vi blev installerade där. Det var konstigt tomt i Tonis lägenhet. Det var så påtagligt att inte Maria fanns hos oss längre. Jag lagade mat, vi tittade på TV, vi pratade. Martin och jag gick en promenad till blomsterhandeln och beställde blommor. Vi tittade lite mer på TV och sedan gick vi och la oss hos grannen. Marias syster, systerdöttrar och ena dotterns man ankom någon gång mitt i natten. På morgonen när vi blivit väl omhändertagna av Klaus och Krista gick vi upp till Toni igen och där var det full fart. Vi gick iväg för att hämta blommorna och sedan bytte vi om och gav oss i väg till begravningen. Det blev en mix av borgerlig-katolsk ceremoni. Öppet kistlock till en början. Vi fick ta adjö av Maria. Det var först då jag riktigt tog in att hon var död och tårarna rann även på mig fast jag hade känt mig så stark innan. När prästen sedan kom sattes locket på och en kort begravningsgudstjänst hölls. Vi la våra blommor på kistan och gick sedan ut. Prästen lämnade oss strax därpå. Han verkade ha bråttom iväg till nästa jobb. Vi hämtade alla blommor igen och åkte iväg till kyrkogården där Marias fd man ligger begravd med deras söner och la blommorna där. Maria ska kremeras och urnan ska transporteras till Polen där hennes syster ska gravsätta den. Efter det åkte vi alla iväg till en kinarestaurang för att äta en bit mat. Sällskapet från Polen hade bråttom iväg hem igen så vi kunde sova hos Toni den kvällen. Vi packade och gick runt och tittade om det var något vi ville ha som minne av Maria. Ett par flygande tranor kommer att pryda min vägg. Det blir mitt minne. Dagen därpå var det dags för hemfärd. Det var sorgligt att lämna Braunsweig. Jag var ledsen för Tonis skull. Han hade så mycket att ta farväl av. Inte bara Maria utan även lägenheten och deras goda grannar. Nog visste jag att det inte var någon nöjesresa vi var ute på men att jag skulle gråta så många tårar själv var överraskande.

Hur som helst så kom vi hem. Jag kom hem till Järna på söndagkväll. Det var så otroligt skönt att lägga mig i MIN säng efter att ha sovit på mer eller mindre bekväma sovplatser i en veckas tid. Hanna ringde nästan genast och ville att jag skulle vabba på måndagen. Så blev det. Jag fick även se hur mycket kycklingarna har vuxit. Det var dubbel storlek på dem nu jämfört med när de var nykläckta. Idag var jag tillbaka på jobbet. Jag blåste håret torrt efter duschen i morse och därefter har det känts som att jag är en släkting till "Bröderna Fluff". Jag och Mikael var tvungna att titta på ett par avsnitt i den serien efter middagen och vi skrattade så vi nästan dog. Det är så sjukt dåligt så det är bra. Snacka om lågbudget.

Inga kommentarer: