måndag 14 oktober 2013

SL, avsnitt...?

Nu har jag tappat räkningen. Det är så många gånger som SL gjort mig förvånad över den brist på kommunikation som det företaget har. Igår var jag i Sala och hade trevligt med min vän I. Hon ville titta på make up så det gjorde vi och sedan hann vi med en pratstund innan det var dags för mig att dra mig hemåt. Det tog mig 75 minuter att åka från Sala till Stockholm. Därefter 37 min till Östertälje med SL där eländet började. Det var ersättningsbussar pga banarbete från Östertälje så det var bara att gå av och leta efter rätt buss. Jag frågade var den var då jag bara såg bussar som skulle in till Södertälje och fick till svar att den precis gått. Så obra av SL att inte synka bussarna med tågen tänkte jag. Samtidigt fick jag rådet att åka till Södertälje för att ta ersättningsbussen som utgick därifrån. När jag kom fram visste jag inte var min buss skulle gå ifrån och missade den precis. När jag kollade reseplaneraren visade det sig att det var 80 minuter till nästa kommunikation skulle gå mot Gnesta så jag fick åka tillbaka till Östertälje och vänta på nästa buss som skulle gå därifrån. Det tog mig alltså dubbelt så lång tid att ta mig från Stockholm och hem som från Sala till Stockholm. Jag var både trött och hungrig när jag väl var hemma.

I morse var det reducerad trafik mellan Södertälje centrum och Södertälje Hamn. Jag skulle ju kliva av i Hamn och byta tåg där så det rörde inte mig, trodde jag. Skyltningen visade alla möjliga destinationer och tider i Hamn. Inte ens de som körde tågen visste vad som pågick. Jag som lovat vara på jobbet till kl 7 kom kvart över. Just idag var det viktigt att vara i tid för vi skulle ha test av jordfelsbrytare och jag hade sagt åt han som skulle utföra testerna att han inte fick börja förrän jag hade gett klartecken. Då vill man inte vara en enda minut försenad.

Som grädde på moset gick min matlåda upp i väskan på väg till jobbet och en hel del brunsås rann ut över de extrakläder jag tagit med för att ha på mig på Mary Kay-möte ikväll. Det var riktigt trist. Fast det är klart bättre att såsen hamnade på dem än på fodret i väskan. Nu var det bara lite som hamnade på det.

Nu hoppas jag att jag har haft nog av SL-elände på ett tag för slut är det inte.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Jag drömde mardrömmar härom natten. Jag skulle åka pendeltåg till Märsta. Jag som inte åker speciellt mkt kommunalt och därför inte har något månadskort skulle försöka betala en enkel resa med SLs nya betalsystem. Mer förvirrande än The Blair witch project!

Mona sa...

Ja, jag vet. Jag tycker vi startar ett upprop för remsans återinförande.